عصر اطلاعات

اندروید 10 یا اندروید کیو

اندروید ۱۰ یا اندروید کیو

اندروید 10 یا اندروید کیو

اندروید ۱۰ یا اندروید کیو ،اندروید ۱۰ یا اندروید کیو سیستم‎عامل اندروید از زمان شکل‎گیری خود راه درازی طی کرده است. غول دنیای فناوری گوگل سعی داشته هر سال نسخه جدیدی از آن را با قابلیت‎های بهتر ارائه دهد. امسال مانند هر سال دیگری انتظار داریم این شرکت اندروید ۱۰ یا اندروید کیو را عرضه کند؛ حتی با آن که هنوز از زمان انتشار نسخه ۹ اندروید یا اندروید پای در مرداد ماه گوشی های هوشمند زیادی آن را دریافت نکرده‎اند. باعصراطلاعات همراه باشید.

زمان انتشار اندروید ۱۰

شرکت گوگل هنوز تاریخ رسمی را برای انتشار اندروید کیو اعلام نکرده است. حتی نمی‎دانیم نام سیستم‎عامل بعدی این شرکت چه چیزی است. اما با توجه به روندی که در نام‎گذاری نسخه‎های پیشین اندروید مشاهده کرده بودیم، یعنی به ترتیب حروف الفبا، به احتمال زیاد نام این سیستم‎عاملاندروید ۱۰ یا اندروید کیوخواهد بود.

اگر به تاریخ انتشار اندروید پای (۹) توجه کنیم، می‎توانیم حدس بزنیم گوگل رسما در اوایل ماه مارس اندروید ۱۰ یا اندروید کیو را معرفی کند. و شاید مانند نسخه سال قبل یک بیلد آلفا در همان روز برای توسعه‎دهندگان ارائه شود. نام کامل Android Q احتمالا در اوایل ماه آگوست اعلام می‎شود.

شاید از همین الان شوق به‎روزرسانی گوشی هوشمند خود را به آخرین نسخه اندروید داشته باشید؛ ولی هنوز مشخص نیست این آپدیت برای شرکت‎های مختلف چه زمانی ارائه می‎شود.

اگر به گذشته نگاه کنیم، گوگل احتمالا در اواسط ماه آگوست اندروید ۱۰ یا اندروید کیو را منتشر خواهد کرد. ولی ابتدا گوشی های Pixel این شرکت دریافت‎کننده آن خواهند بود، و در ردیف بعدی گوشی‎هایی قرار می‎گیرند که در طرح Android One گوگل شرکت کرده‎اند. ارائه آپدیت جدید اندروید برای سایر گوشی‎های هوشمند در طول سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت. حتی ممکن است به سال ۲۰۲۰ کشانده شود؛ چون شرکت‎های مختلف اندروید را به حالت سفارشی در می‎آورند (همانطور که می‎دانید سیستم‎عامل اندروید متن باز است) و به آن ویژگی‎ها و رابط کاربری خود را اضافه می‎کنند. مثلا شرکت هوآوی از رابطه کاربری EMUI استفاده می‎کند. یقینا عرضه اندروید ۱۰ یا اندروید کیو برای هوآوی باعث می‎شود نسخه جدید و پر امکانات‎تری از این رابطه کاربری در نسل‎های بعدی گوشی های سری میت و P این شرکت استفاده شود. یا اگر از محصولات سامسونگ استفاده می‎کنید، باید بگوییم عرضه آپدیت  اندروید ۱۰ یا اندروید کیو برای سامسونگ ماه‎ها پس از تاریخ انتشار آن انجام خواهد شد.

امکانات اندروید کیو

کنفرانس IO 2019 گوگل محل معرفی امکانات جدید اندروید ۱۰ یا اندروید کیو خواهد بود. ولی به لطف اخبار و تصاویری که به بیرون درز پیدا کرده، می‌توانیم بعضی از امکانات Android Q را حدس بزنیم.

حالت تیره برای تمامی بخش‎های گوشی

مهم‎ترین تصاویر مربوط به امکاناتاندروید ۱۰ یا اندروید کیو توسط سایت معروف XDA Developers منتشر شده است. به نظر می‌آید توسعه‎دهندگان معروف این سایت در ماه ژانویه ۲۰۱۹ به سیستم‎عامل جدید دست پیدا کرده‎اند و بخشی از قابلیت‎های جدید آن را به دیگران نشان داده‎اند. در بین آن‎ها بارزترین ویژگی یک حالت تیره (Dark Mode) برای تمامی بخش‎های گوشی است. گزینه مربوط به فعال‎سازی این حالت در بخش تنظیمات نمایشگر گوشی دیده می‎شود و به همراه آن محیط اصلی اینترفیس کاربری، بخش تنظیمات و فایل‎ها به رنگ خاکستری تیره در خواهد آمد. سایر بخش‎ها مانند پنل تنظیم حجم صدا، تنظیمات سریع و بخش اعلانات رنگ سیاه به خود می‎گیرند تا در یک ‎زمینه تاریکتر بهتر به چشم آیند. توسعه‎دهندگان همچنین با گزینه‎ای روبه‌رو شدند که ظاهرا اپلیکیشن‎هایی که حالت تیره را ندارند مجبور می‎کند یک طرح رنگی مشکی کاربرپسندتر استفاده کنند.

مجوزهای بیشتر

تصاویری که XDA منتشر کرده است تغییر در مجوزها را نشان می‎دهد؛ که از حالت عمومی به حالت خاص درآمده‎اند. حالا کاربران می‎توانند به شکل جامع‎تری روی عملکرد اپلیکیشن‎هایی نظارت داشته باشند که برای انجام کارهای خاص به آن‎ها، به عنوان مثال دسترسی به بلندگو یا موقعیت کاربر، مجوز داده‎اند. همچنین یک قابلیت جدید جست‌وجو به چشم می‎خورد؛ که به کاربر اجازه می‎دهد انواع مجوزها را فیلتر کند تا سریعا ببیند چه اپلیکیشن‎هایی به عنوان مثال به دوربین، فهرست مخاطبان تماس و سایر موارد دسترسی دارند.

یک ویژگی بارز دیگراندروید ۱۰ یا اندروید کیو این است که کاربر می‎توانند ببیند هر اپلیکیشن چه مجوزهایی دریافت کرده است و تصمیم به لغو مجوزها یا فعال‎سازی مجدد آن‎ها بگیرد؛ یا مشخص کند اپلیکیشن تنها زمانی اجازه استفاده از مجوز را دارد که باز است.به نظر می‎رسد گوگل بعد از سالیان سال قصد افزایش جنبه‎های امنیتی اندروید را دارد. شاید هم می‎خواهد به اپل سلام کند!

ابزار توسعه‎دهندگان

براساس اطلاعاتی که توسط XDA به بیرون درز پیدا کرده است، گوگل مجموعه ابزار جدیدی برای توسعه‎دهندگان در نظر گرفته؛ ولی نحوه عملکرد تمامی آن‎ها مشخص نیست. به عنوان مثال گزینه‎ای به اسم Freeform windows return دیده می‎شود، که زمان فشار دادن آیکون یک اپلیکیشن و نگه داشتن آن در پنجره آخرین اپلیکیشن‎های باز شده ظاهر می‎شود. علاوه بر این XDA موفق به پیدا کردن قابلیتی به اسم «Game Updates Package Preference» شده است که کارکرد آن هنوز در هاله‎ای از ابهام قرار دارد. وجود گزینه دیگری به اسم «Force Desktop Mode» ما را به یاد داک چند رسانه‎ای DeX می‎اندازد و ظاهرا به کاربر اجازه می‎دهد برای کار با گوشی خود از یک نمایشگر خارجی استفاده کند. هنوز تمامی بخش‎های رابط کاربری Android Q کامل نشده است. بنابراین نمی‎توانیم در مورد قابلیت‎های دیگری مانند ضبط صفحه نمایش نظر دهیم.

سایر نکات

چند ویژگی عجیب دیگر در اندروید ۱۰ دیده می‌شود؛ که سایت XDA به آن‎ها اشاره کرده بود. از جمله دو گزینه جدید در بخش تنظیمات دسترس‎پذیری  است این دو قابلیت جدید در مورد مدت زمان نمایش پیام‎ اعلانات هستند و ظاهرا در رابطه با انواع مختلفی از اعلانات استفاده می‎شوند. اولین گزینه برای پیام‎هایی هستند که از کاربر انجام کاری را می‎خواهند، در حالی که مورد دیگر ظاهرا در خصوص اعلاناتی است که در خصوص یادآوری نکات خاصی ظاهر می‎شوند. کاربر می‎تواند مدت زمان نمایش این دسته از اعلانات را بین ۳۰ ثانیه و ۲ دقیقه تنظیم کند.

کلام پایانی درباره اندروید ۱۰

 

اطلاعات زیاد دیگری در مورد Android Q وجود ندارد. ولی با توجه به سابقه گوگل در اعلام نسخه بعدی اندروید در اوایل سال جدید میلادی، باید بگوییم طی هفته‎های آینده اخبار بیشتری از این سیستم‎عامل خواهیم شنید.

طبق چیزی که تا الان دیده و شنیده‎ایم باید بگوییم گوگل هر سال سیستم‎عامل محبوب خود را پیشرفته‎تر می‎کند و با توجه بیشتر به مجوزهای اپلیکیشن می‎خواهد جنبه‎های امنیتی سیستم‎عامل خود را افزایش دهد. آیا تقابل جنبه‎های امنیتی iOS و اندروید با انتشار اندروید ۱۰ یا اندروید کیو به مرحله دیگری کشیده می‎شود؟ شما چه نظری دارید؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‎ها با ما در میان بگذارید.

خروج از نسخه موبایل