چرا باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

امروزه اکثر کسب و کارها بر پایه دیجیتال مارکتینگ می باشد که بسیار رونق پیدا کرده است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تعاریف زیادی را می توان برای دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت که به طور کلی ما سه تعریف را برای شما بیان می کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف اول:

دیجیتال مارکتینگ را می توان تمامی تلاش‌های مربوط به بازاریابی تعریف کرد که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و اینترنتی انجام می‌شود.

تعریف دوم:

دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی شناخته می شود که می توان با استفاده از آن محصولات و خدمات خود را به فروش رساند که شامل دستگاه‌های الکترونیکی می باشد.

تعریف سوم:

به کمک دیجیتال مارکتینگ می توان از استراتژی ها و روش هایی برای ارتباط با کاربران و مخاطبان استفاده نمود. از جمله کارهای بازاریابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سئو
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  1. بازاریابی دیجیتال آنلاین:

این نوع بازاریابی همان طور که از نامش پیداست، در بستر اینترنت انجام می شود و بسیار می تواند کمک کننده باشد.

۲. بازاریابی دیجیتال آفلاین:

این نوع از بازاریابی نیز به روش سنتی انجام می شود که اینترنت در آن دخالتی ندارد و شما باید با استفاده از روش های سنتی و کلاسیک مانند تبلیغات بازاریابی کنید.

چرا باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟

چرا باید از ابزار های دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی دارد که این ابزارها می توانند به رونق کسب و کار شما کمک بسیار زیادی بکنند.

  • دسترسی آسان:

این یکی از مهم ترین دلایل در استفاده از دیجیتال مارکتینگ می باشد. در بازاریابی مهم ترین اصلی که باید رعایت شود این است که بتوانید مخاطب و نیاز های او را بشناسید.

شما برای شناخت مخاطب باید یکسری کارها و تحقیقاتی در مورد مردم انجام دهید که از این طریق بتوانید با شرایط و علایق کاربرانتان ارتباط برقرار کنید.

بعد از شناخت مخاطب و علایق و روحیات او، باید به سراغ روشی بروید که محاطب بفهمد شما می توانید نیاز های او را برطرف کنید و به سوالات او پاسخ دهید.

پس دیجیتال مارکتینگ می تواند یک ابزار برای راحتی کار شما باشد تا بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

  • سنجش و اندازه گیری:

دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از آن و یکسری اطلاعاتی که می توانید به آن ها دستترسی داشته باشید، به یک نتیجه واحد برسید و بتوانید کارهای خود را بررسی کرده و بفهمید که به چه اندازه در این کار موفق هستید.

  • هزینه:

همان طور که در بالا به انواع دیجیتال مارکتینگ اشاره کردیم و توضیح دادیم که هر کدام به چه صورت عمل می کند، باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی آنلاین می تواند هزینه های کمتری را نسب به بازاریابی سنتی برای شما داشته باشد، زیرا که در بازاریابی سنتی شما باید یکسری هزینه هایی برای تبلیغات انجام دهید که ممکن است این تبلیغات توسط مردم دیده نشود و این باعث می شود که هزینه های شما بر باد برود.

در حالی که در بازاریابی دیجیتال، شما می توانید به صورت هوشمندانه عمل نمایید و دیگر نگران پرداخت هزینه های زیادی که ممکن است بر باد برود، نباشید زیرا که در این نوع بازاریابی، بازگشت سرمایه وجود دارد.

  • تنوع در عملکرد:

ذکر این نکته لازم است که شما در دیجیتال مارکتینگ می توانید ب راحتی به همه نوع ابزاری دسترسی داشته باشید و در عملکرد آن تنوع زیادی ایجاد کنید. ابزار های دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد هستند که این مورد دست شما را در انتخاب این ابزار ها باز گذاشته است که بتوانید به هر شکلی که مد نظرتان است، بازاریابی دیجیتال را انجام دهید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

در ادامه مقاله به بررسی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اشاره می کنیم که عبارتند از:

  1. بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing)

به این نوع بازاریابی، SEM می گویند که مخفف عبارت Search Engine Marketing است. این ابزار در بازاریابی می تواند فروش شما را در کسب و کار افزایش دهد و یک مورد بسیار تاثیر گذار می باشد که به افزایش مخاطبانتان کمک خواهد کرد.

SEM در واقع یک ابزار است برای این که بتوانید جایگاه سایت خود را در موتورهای جستجوگر بهبود ببخشید و با استفاده از تکنیک‏ های طراحی سایت بتوانید سریع تر به جایگاه اول دست پیدا کنید.

یکی از راه هایی که می توانید با استفاده از آن سایت خود را ارتقا دهید، ترافیک ارگانیک می باشد. ترافیک ارگانیک یعنی این که شما بتوانید کاری کنید که کاربران و مخاطبان شما به صورت خود به خود و با استفاده از محتواهای ارزشمندی که شما در سایتتان قرار می دهید، جذب سایت شما شوند.

در این صورت، ترافیک سایت شما افزایش پیدا می کند و دیگر نیازی نیست که شما برای افزایش کاربران در سایت، مجبور به پرداخت هزینه هایی شوید.

این نوع بازاریابی را می توان در دسته قرار داد:

  • SEO:

این نوع از بازاریابی، سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجوگر نام دارد که می تواند به سایت شما کمک کند تا در نتایج گوگل قرار بگیرد.

  • PPC:

این نوع از بازاریابی به تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجوگر شناخته می شود که به ازای هر کلیک مخاطب هزینه دریافت می کند.

۲. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای(Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی می باشد که می تواند کاربران سایت شما را به کاربران دائمی و همیشگی تبدیل کند و اعتماد آن ها را جلب نماید. شما این نوع ابزار را می توانید برای کسب و کارهای آنلاین استفاده نمایید.

  3. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

این نوع ابزار همان طور که از نامش پیداست، می تواند در شبکه های اجتمعای فعالیت کرده و از این طریق با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

از مهم ترین کارکردهای این ابزار می توان به شنیدن صدای مشتریان اشاره نمود که از این طریق می شود پیشنهادات و انتقادات کاربران را شنید و در راستای بهبود آن عمل کرد.

  4. بازاریابی محتوا ( ontent MarketingC)

بازاریابی محتوامی تواند ارتباط شما با کاربران را آسان نماید که شما از این طریق بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید.

این ابزار نیز برای کسب و کار های آنلاین بیشتر می تواند به کار رود. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که رقابت در حوزه تولید محتوا بسیار زیاد است و شما برای این که بتوانید در این حوزه موفق شوید، باید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید که به نتیجه برسید.

۵. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ به بازاریابی افراد تاثیرگذار مشهور است که یک ابزار بسیار تاثیر گذار می باشد.

در این نوع بازاریابی سعی می شود که محصولات را از طریق افراد معروفی مانند: بازیگران، ورزشکاران و سیاست مداران و … معرفی کنند. افرادی که دارای یک کسب و کاری هستند، با پرداخت یکسری هزینه ها به افراد معروف، از آن ها می خواهند که محصولات آن ها را در شبکه هاب اجتماعی تبلیغ کنند.

۶. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

بازاریابی موبایلی یک ابزار برای استفاده در شبکه های اجتماعی موبایلی می باشد. بسیاری از کاربران در شبکه های موبایلی با محصول و خدمتی آشنا می‌شوند. حال اگر سایتی برای کاربران در نظر گرفته شده باشد، فروش شما افزایش خواهد یافت.

۷.  بازاریابی پیامکی یا تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)

این یک ابزار موثر در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود زیرا که حجم تبلیغات پیامکی افزایش یافته است و از این طریق می توان به یک نتیجه عالی رسید.

نکته مهم در تبلیغات پیامکی، زمان ارسال پیام است.به این منظور که شما باید تبلیغات خود را در یک زمان مشخصی برای کاربر ارسال کنید تا بتواند تاثرگذار باشد. هم چنین، متن تبلیغات باید به گونه ای باشد که به کاربر بی احترامی نشود.

بازاریابی دیجیتال

۸. استراتژی محتوا (Content Strategy)

استراتژی محتوا یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد که می تواند یکسری اطلاعات را در مورد این که چرا و چگونه و هم چنین زمان انتشار مطالب را به شما بدهد.

استراتژی محتوا می تواند به بازاریابی محتوا جهت دهد و در واقع می تواند باید ها و نباید های محتوا را مشخص کند. یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در استراتژی محتوا، شیوه عملکرد و تحقیق کاربران و هم چنین، تعیین معیارهای موفقیت بازاریابی محتوا می باشد.

۹. بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

این ابزار در بازاریابی می تواند بر روی میزان عملکرد کار می کند. این روش با استفاده از همکاری کسب و کارهای کوچک می تواند ایجاد شود. این روش، می تواند شما را به کسب و کارهای دیگر معرفی نماید و از این طریق به فروش برسید.

۱۰. تبلیغات بنری (Banner Advertising)

حتما با این مورد مواجه شده اید که در هنگام ورود به یک سایت، اولین چیز تبلیغات است که  توجه شما را جلب می کند. تبلیغات یک اصل مهم در سایت ها محسوب می شود که بسیاری از افراد در سایتشان از تبلیغات بنری استفاده می نمایند.

یکی از مواردی که می تواند در تبلیغات موثر باشد و باعث موفقیت در کار شما باشد، رسانه ای است که شما برای آن در سایتتان تبلیغ می کنید و هم چنین، میزان ارتباطی که شما می توانید با کاربران داشته باشید.

 لازم است بدانید که هر چه کاربر بیشتری از آن بنر تبلیغاتی بازدید کنند، آن تبلیغ اثر بیشتری در سایت شما خواهد داشت.