اندروید 10 یا اندروید کیو

اندروید ۱۰ یا اندروید کیو

اندروید 10 یا اندروید کیو

اندروید ۱۰ یا اندروید کیو ،اندروید ۱۰ یا اندروید کیو سیستم‎عامل اندروید از زمان شکل‎گیری خود راه درازی طی کرده است. غول دنیای فناوری گوگل سعی داشته هر سال نسخه جدیدی از آن را با قابلیت‎های بهتر ارائه دهد. امسال مانند هر سال دیگری انتظار داریم این شرکت اندروید ۱۰ یا اندروید کیو را عرضه کند؛ حتی با آن که هنوز از زمان انتشار نسخه ۹ اندروید یا اندروید پای در مرداد ماه گوشی های هوشمند زیادی آن را دریافت نکرده‎اند. باعصراطلاعات همراه باشید.

زمان انتشار اندروید ۱۰

شرکت گوگل هنوز تاریخ رسمی را برای انتشار اندروید کیو اعلام نکرده است. حتی نمی‎دانیم نام سیستم‎عامل بعدی این شرکت چه چیزی است. اما با توجه به روندی که در نام‎گذاری نسخه‎های پیشین اندروید مشاهده کرده بودیم، یعنی به ترتیب حروف الفبا، به احتمال زیاد نام این سیستم‎عاملاندروید ۱۰ یا اندروید کیوخواهد بود.

اگر به تاریخ انتشار اندروید پای (۹) توجه کنیم، می‎توانیم حدس بزنیم گوگل رسما در اوایل ماه مارس اندروید ۱۰ یا اندروید کیو را معرفی کند. و شاید مانند نسخه سال قبل یک بیلد آلفا در همان روز برای توسعه‎دهندگان ارائه شود. نام کامل Android Q احتمالا در اوایل ماه آگوست اعلام می‎شود.

شاید از همین الان شوق به‎روزرسانی گوشی هوشمند خود را به آخرین نسخه اندروید داشته باشید؛ ولی هنوز مشخص نیست این آپدیت برای شرکت‎های مختلف چه زمانی ارائه می‎شود.

اگر به گذشته نگاه کنیم، گوگل احتمالا در اواسط ماه آگوست اندروید ۱۰ یا اندروید کیو را منتشر خواهد کرد. ولی ابتدا گوشی های Pixel این شرکت دریافت‎کننده آن خواهند بود، و در ردیف بعدی گوشی‎هایی قرار می‎گیرند که در طرح Android One گوگل شرکت کرده‎اند. ارائه آپدیت جدید اندروید برای سایر گوشی‎های هوشمند در طول سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت. حتی ممکن است به سال ۲۰۲۰ کشانده شود؛ چون شرکت‎های مختلف اندروید را به حالت سفارشی در می‎آورند (همانطور که می‎دانید سیستم‎عامل اندروید متن باز است) و به آن ویژگی‎ها و رابط کاربری خود را اضافه می‎کنند. مثلا شرکت هوآوی از رابطه کاربری EMUI استفاده می‎کند. یقینا عرضه اندروید ۱۰ یا اندروید کیو برای هوآوی باعث می‎شود نسخه جدید و پر امکانات‎تری از این رابطه کاربری در نسل‎های بعدی گوشی های سری میت و P این شرکت استفاده شود. یا اگر از محصولات سامسونگ استفاده می‎کنید، باید بگوییم عرضه آپدیت  اندروید ۱۰ یا اندروید کیو برای سامسونگ ماه‎ها پس از تاریخ انتشار آن انجام خواهد شد.

اندروید 10 یا اندروید کیو

امکانات اندروید کیو

کنفرانس IO 2019 گوگل محل معرفی امکانات جدید اندروید ۱۰ یا اندروید کیو خواهد بود. ولی به لطف اخبار و تصاویری که به بیرون درز پیدا کرده، می‌توانیم بعضی از امکانات Android Q را حدس بزنیم.

حالت تیره برای تمامی بخش‎های گوشی

مهم‎ترین تصاویر مربوط به امکاناتاندروید ۱۰ یا اندروید کیو توسط سایت معروف XDA Developers منتشر شده است. به نظر می‌آید توسعه‎دهندگان معروف این سایت در ماه ژانویه ۲۰۱۹ به سیستم‎عامل جدید دست پیدا کرده‎اند و بخشی از قابلیت‎های جدید آن را به دیگران نشان داده‎اند. در بین آن‎ها بارزترین ویژگی یک حالت تیره (Dark Mode) برای تمامی بخش‎های گوشی است. گزینه مربوط به فعال‎سازی این حالت در بخش تنظیمات نمایشگر گوشی دیده می‎شود و به همراه آن محیط اصلی اینترفیس کاربری، بخش تنظیمات و فایل‎ها به رنگ خاکستری تیره در خواهد آمد. سایر بخش‎ها مانند پنل تنظیم حجم صدا، تنظیمات سریع و بخش اعلانات رنگ سیاه به خود می‎گیرند تا در یک ‎زمینه تاریکتر بهتر به چشم آیند. توسعه‎دهندگان همچنین با گزینه‎ای روبه‌رو شدند که ظاهرا اپلیکیشن‎هایی که حالت تیره را ندارند مجبور می‎کند یک طرح رنگی مشکی کاربرپسندتر استفاده کنند.

مجوزهای بیشتر

تصاویری که XDA منتشر کرده است تغییر در مجوزها را نشان می‎دهد؛ که از حالت عمومی به حالت خاص درآمده‎اند. حالا کاربران می‎توانند به شکل جامع‎تری روی عملکرد اپلیکیشن‎هایی نظارت داشته باشند که برای انجام کارهای خاص به آن‎ها، به عنوان مثال دسترسی به بلندگو یا موقعیت کاربر، مجوز داده‎اند. همچنین یک قابلیت جدید جست‌وجو به چشم می‎خورد؛ که به کاربر اجازه می‎دهد انواع مجوزها را فیلتر کند تا سریعا ببیند چه اپلیکیشن‎هایی به عنوان مثال به دوربین، فهرست مخاطبان تماس و سایر موارد دسترسی دارند.

یک ویژگی بارز دیگراندروید ۱۰ یا اندروید کیو این است که کاربر می‎توانند ببیند هر اپلیکیشن چه مجوزهایی دریافت کرده است و تصمیم به لغو مجوزها یا فعال‎سازی مجدد آن‎ها بگیرد؛ یا مشخص کند اپلیکیشن تنها زمانی اجازه استفاده از مجوز را دارد که باز است.به نظر می‎رسد گوگل بعد از سالیان سال قصد افزایش جنبه‎های امنیتی اندروید را دارد. شاید هم می‎خواهد به اپل سلام کند!

ابزار توسعه‎دهندگان

براساس اطلاعاتی که توسط XDA به بیرون درز پیدا کرده است، گوگل مجموعه ابزار جدیدی برای توسعه‎دهندگان در نظر گرفته؛ ولی نحوه عملکرد تمامی آن‎ها مشخص نیست. به عنوان مثال گزینه‎ای به اسم Freeform windows return دیده می‎شود، که زمان فشار دادن آیکون یک اپلیکیشن و نگه داشتن آن در پنجره آخرین اپلیکیشن‎های باز شده ظاهر می‎شود. علاوه بر این XDA موفق به پیدا کردن قابلیتی به اسم «Game Updates Package Preference» شده است که کارکرد آن هنوز در هاله‎ای از ابهام قرار دارد. وجود گزینه دیگری به اسم «Force Desktop Mode» ما را به یاد داک چند رسانه‎ای DeX می‎اندازد و ظاهرا به کاربر اجازه می‎دهد برای کار با گوشی خود از یک نمایشگر خارجی استفاده کند. هنوز تمامی بخش‎های رابط کاربری Android Q کامل نشده است. بنابراین نمی‎توانیم در مورد قابلیت‎های دیگری مانند ضبط صفحه نمایش نظر دهیم.

سایر نکات

چند ویژگی عجیب دیگر در اندروید ۱۰ دیده می‌شود؛ که سایت XDA به آن‎ها اشاره کرده بود. از جمله دو گزینه جدید در بخش تنظیمات دسترس‎پذیری  است این دو قابلیت جدید در مورد مدت زمان نمایش پیام‎ اعلانات هستند و ظاهرا در رابطه با انواع مختلفی از اعلانات استفاده می‎شوند. اولین گزینه برای پیام‎هایی هستند که از کاربر انجام کاری را می‎خواهند، در حالی که مورد دیگر ظاهرا در خصوص اعلاناتی است که در خصوص یادآوری نکات خاصی ظاهر می‎شوند. کاربر می‎تواند مدت زمان نمایش این دسته از اعلانات را بین ۳۰ ثانیه و ۲ دقیقه تنظیم کند.

کلام پایانی درباره اندروید ۱۰

اندروید 10 یا اندروید کیو

 

اطلاعات زیاد دیگری در مورد Android Q وجود ندارد. ولی با توجه به سابقه گوگل در اعلام نسخه بعدی اندروید در اوایل سال جدید میلادی، باید بگوییم طی هفته‎های آینده اخبار بیشتری از این سیستم‎عامل خواهیم شنید.

طبق چیزی که تا الان دیده و شنیده‎ایم باید بگوییم گوگل هر سال سیستم‎عامل محبوب خود را پیشرفته‎تر می‎کند و با توجه بیشتر به مجوزهای اپلیکیشن می‎خواهد جنبه‎های امنیتی سیستم‎عامل خود را افزایش دهد. آیا تقابل جنبه‎های امنیتی iOS و اندروید با انتشار اندروید ۱۰ یا اندروید کیو به مرحله دیگری کشیده می‎شود؟ شما چه نظری دارید؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‎ها با ما در میان بگذارید.