به‌کارگیری ساندویچ پانل در ساختمان‌های ناحیه گرم و مرطوب

به‌کارگیری ساندویچ پانل در ناحیه گرم و مرطوب برای اجرای دیوارها و سقف بهترین راه به منظور افزایش دوام و طولانی کردن عمر مفید ساختمان‌ها است. درجه حرارت بالا و رطوبت شدید ناشی از مجاورت با خلیج فارس باعث شده تا بناهای ساخته شده با مصالح بنایی در استان‌های جنوبی کشور بعد از گذشت چند سال از آغاز بهره‌برداری کارایی اولیه خود را از دست بدهند و به بازسازی اساسی احتیاج داشته باشند.

پنل‌های عایق نتیجه بهره از پیشرفت‌های علمی در حوزه تولید مصالح ساختمانی هستند. این دسته از متریال‌ها ساختاری سه لایه دارند و همین بافت خاص باعث می‌شود که امکان استفاده از آنها در تمام اقلیم‌ها وجود داشته باشد. منطقه گرم و مرطوب سخت‌ترین شرایط را از جنبه دما و رطوبت دارد اما با این وجود ساختمان‌های اجرا شده با ساندویچ پانل در این ناحیه عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

 

کاربرد ساندویچ پانل سقفی و دیواری در ناحیه گرم و مرطوب

ساندویچ پانل سقفی و دیواری در اکثر مناطق جنوب کشور به متریال اصلی برای اجرای سقف و دیوارها تبدیل شده‌اند. تولید آنها در ضخامت‌های مختلف از ۳ تا ۱۵ سانتی‌متر این امکان را به مهندسان می‌دهد که در هر پروژه با توجه به کاربری و سایر عوامل ضخامتی متناسب را انتخاب نمایند. دیوارها و سقف‌های پنلی ضخامتی کمتر و کارایی بیشتری در مقایسه با سطوح آجری، سفالی و سنگی دارند.

رضایت سازندگان و پیمانکاران از نتایج به‌کارگیری متریال‌های صنعتی سبب شده تا کاربرد ساندویچ پانل در ناحیه گرم و مرطوب در حال افزایش باشد. دو لایه پیرامونی پنل از فوم میانی در برابر رطوبت بالای هوا محافظت می‌کنند و بدین ترتیب ماده عایق قرار گرفته در وسط ساختار متریال می‌تواند کارایی خود را به عنوان عایق حرارتی حفظ نماید.

 

کاربردی‌ترین نوع ساندویچ پانل در اقلیم گرم و مرطوب

مدل‌های گوناگونی از پنل ساندویچی را می‌توان در استان‌های جنوبی کشور به کار برد اما در عمل ساندویچ پانل دیواری و سقفی آلوزینک با فوم پلی ایزوسیانورات (PIR) در مقایسه با سایر انواع پنل انطباق بیشتری با شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد. این متریال به خوبی فضاهای داخلی را از گرما و رطوبت محیط بیرونی مصون می‌دارد و استواری سازه را تضمین می‌کند.

فوم پلی ایزوسیانورات از جنبه قیمت اندکی گران‌تر از پلی اورتان معمولی است اما در قیاس با پشم سنگ قیمت به‌صرفه‌تری دارد. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از ساندویچ پانل PIR در مناطق گرم که خطر ایجاد آتش بالا است موجب افزایش ایمنی ساختمان و امنیت افراد می‌شود. از طرف دیگر ورق آلوزینک با وجود ارزان‌تر بودن نسبت به آلومینیوم دارای مقاومت بالایی در مقابل زنگ‌زدگی، خوردگی و فرسایش است.

 

شاخص‌ترین مزیت‌های ساختمان‌های اجرا شده با ساندویچ پانل در جنوب

سقف و دیوارهای اجرا شده با ساندویچ پانل را می‌توان بعد از مدتی دمونتاژ کرد و از متریال دوباره در محل جدید بهره برد. این ویژگی یکی از خاص‌ترین مزیت‌های پنل‌های عایق است که کمتر مشابهی در سایر مواد و مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان دارد. از دیگر مزایای مهم ساختمان‌های پنلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وابستگی کمتر به مصرف انرژی برای سرمایش
  • قابلیت شستشوی نما و دیواره‌های جداکننده‌ی داخلی
  • انعطاف بیشتر ساختمان در مواجهه با نیروهای جانبی
  • امکان توسعه فضا و تغییر در پلان با کمترین هزینه ممکن
  • تأمین شرایط آسایش در فضاهای داخلی

 

روش‌های استفاده از ساندویچ پانل در منطقه مرطوب و گرم

برای دستیابی به بیشترین فایده از ساندویچ پانل در منطقه گرم و مرطوب باید این متریال را به صورت اصولی به کار گرفت. نصب پنل ساندویچی فرآیندی تخصصی است که باید حتماً توسط نصاب حرفه‌ای انجام شود. پیش از نصب باید زیرسازی اجرا گردد. به منظور ثبات و پایداری سقف و دیوارها باید از پروفیل‌های فولادی و استاندارد در زیرسازی بهره گرفت.

پرلین و قوطی مناسب‌ترین انواع پروفیل‌هایی هستند که به منظور نصب ساندویچ پانل در ناحیه مرطوب و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات فلزی بستر لازم را برای قرارگیری سطوح پنلی فراهم می‌کنند. پس از پایان مرحله نصب لازم است که از چندین مدل گوناگون از فلاشینگ و اکسسوری برای درزبندی، آب‌بندی و هوابندی گوشه‌ها و نقاط حساس دیوار و سقف بهره برد.

 

برآورد بودجه لازم برای به‌کارگیری ساندویچ پانل در ناحیه گرم و مرطوب

به‌کارگیری ساندویچ پانل در ناحیه گرم و مرطوب موجب افزایش بودجه مورد نیاز به منظور ساخت پروژه نمی‌شود. بر خلاف تصور برخی از سازندگان پنل ساندویچی متریال گرانی نیست و قیمتی به‌صرفه و اقتصادی دارد. به منظور برآورد بودجه لازم جهت ساخت سقف و دیوارها با پنل‌های عایق در گام اول باید مساحت سطوح را مشخص نمود.

باید توجه داشت که هر یک از انواع ساندویچ پانل قیمت متفاوتی دارند. یکی از عوامل موثر بر قیمت، شرکت تولیدکننده است. ماموت معتبرترین کارخانه فعال در زمینه تولید مصالح مدرن، صنعتی و پیش ساخته در ایران به حساب می‌آید و متریال‌های تولیدی این شرکت کیفیتی مطابق با استانداردهای بین‌المللی دارند و در عین حال از قیمتی رقابتی برخوردار هستند.