خرید آنلاین چیست؟

خرید آنلاین چیست؟

 

امروزه خرید آنلاین به یک روش رایج تبدیل شده است. یکی از دلایل آن می تواند دسترسی راحت و آسان برای مشتریان باشد. مردم این روز ها به خرید آنلاین بیشتر علاقه مند هستند. اگر می خواهید درباره خرید آنلاین بیشتر بدانید ،ما در این مقاله شما را با خرید آنلاین آشنا می کنیم.

مقدمه

هر ساله کسب و کارهای زیادی وارد بازار می شوند و آمار تراکنش ها نسبت به سال گذشته روز به روز بیشتر می شود. درواقع خرید آنلاین یک دغدغه برای کاربران شده است و با پیشرفت تکنولوژی، مردم بیشتر به سمت خرید آنلاین می روند. این کار بسیار راحت است فقط کافی است شما وارد اینترنت شوید و با توجه به نیازتان خرید کنید.

خرید آنلاین چیست؟

خرید آنلاین به این معنی است که کاربران به جای این که کالا یا محصولات خود را به صورت حضوری بخرند، وارد بستر اینترنت و سایت خرید محصولات شده و از آن جا با استفاده از درگاه اینترنتی خرید کنند. به این صورت که ابتدا صاحب آن سایت باید لیستی از محصولات خود را تهیه و در سایت قرار دهد و مشتری با توجه به نیازش کالای خود را انتخاب و سپس ثبت سفارش می کند. حال با توجه به این که کالا چه حجم یا وزنی دارد، بسته بندی شده و توسط پست برای مشتری ارسال می شود و مشتری باید مبلغ مربوط به کالا را با روش هایی که در سایت تعیین شده است(به صورت پرداخت درب منزل، درگاه اینترنتی و…) پرداخت کند.

شاید برایتان سوال باشد که چگونه با استفاده از درگاه اینترنتی مبلغ را پرداخت کنید؟

برای این کار باید شما کارت بانکی فعال داشته باشید که باید رمز دوم (پویا) آن فعال باشد تا بتوانید مبلغ را واریز کنید. به این صورت که شما برای پرداخت مبلغ به درگاه بانکی هدایت می شوید (اگر کارت بانکی شما عضو شتاب باشد، می توانید از تمام درگاه های بانکی استفاده نمایید) و در این مرحله باید مبلغ مورد نظرتان و همچنین شماره کارت و cvv2 (کد اعتبارسنجی) را وارد نمایید و بعد از آن درخواست رمز پویا بدهید که اگر رمز دومتان فعال باشد، رمز برای گوشی موبایل شما ارسال می شود و در پایان شما تایید نهایی را می زنید و به همین راحتی می توانید پرداخت کنید.

 

خرید آنلاین چه مزیت هایی دارد؟

آسان و در دسترس:

از بزرگ ترین مزیت های خرید آنلاین این است که نیاز به بیرون رفتن از خانه را ندارد و شما به راحتی می توانید سایت های معتبر خرید آنلاین را بررسی کنید و خرید خود را انجام دهید. هم چنین شما در هر ساعت از شبانه روز و یا حتی روزهای تعطیلی می توانید به سایت خرید کالا مراجعه کنید.

تنوع بالا:

قطعا شما برای انتخاب یک محصول به دنبال بهترین آن هستید. خرید آنلاین این مزیت را به شما می دهد که بتوانید سایت های مختلف را بیابید و هر محصولی را که می خواهید در هر طرح و رنگی پیدا کنید و خرید کنید.

مقایسه قیمت ها:

یکی دیگر از ویژگی های خرید آنلاین این است که شما به جای این که به بازار بروید و پاساژها و مغازه ها را یکی یکی بگردید تا مناسب ترین قیمت ها را پیدا کنید، به راحتی و با انجام چند کلیک ساده می توانید قیمت های چندین سایت را بررسی کنید.

صرفه جویی در زمان:

زمان برای همه ما مهم است مخصوصا اگر قصد خرید داشته باشیم.  اگر شما نمی خواهید وقت خود را در پشت ترافیک و یا شلوغی پاساژها و مغازه ها سپری کنید، خرید آنلاین گزینه مناسبی برای شما است.

صرفه جویی در هزینه:

شما برای این که به بازار بروید باید چند مسیر را عوض کنید ولی در خرید آنلاین شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه مسیر ندارید.

 

تضمین بازگشت محصول:

در برخی از سایت ها و یا پیج های شبکه های اجتماعی که فروش کالا دارند، شما می توانید آن محصول را به صورت ضمانتی بخرید و این امکان فراهم شده است که محصول را برگردانید و این یک مزیت عالی برای مشتری است.

 

خرید آنلاین چه معایبی دارد؟

عدم امکان تست محصول:

شاید یکی از بزرگ ترین عیب های خرید آنلاین برای کسانی که دوست دارند محصول را ببینند و لمس کنند این است که امکان تست کالا وجود ندارد.

مقطوع بودن محصولات:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی به صورت حضوری به فروشگاه می روید، می توانید تا حد امکان چانه بزنید و تخفیف بگیرید. این امکان در خرید آنلاین وجود ندارد.

به موقع نرسیدن محصول:

در خرید آنلاین این امکان وجود دارد که شما محصولی را نیاز داشته باشید که در مدت زمان کوتاهی به دستتان برسد، اما ممکن است به هر دلیلی رسیدن  آن محصول برای شما به تاخیر بیوفتد. هم چنین ممکن است سرعت پاسخگویی بسیار پایین باشد و شما را کلافه کند.

نبود امنیت:

ممکن است کاربران به هر دلیلی (کلاهبرداری) اطمینان کافی برای خرید آنلاین از سایت را نداشته باشند.

نکته های مهم در خرید آنلاین:

ممکن است محصولی که شما می خواهید از سایت خرید کنید تصویر مناسبی نداشته باشد و یا کیفیت محصولی که در تصویر است با آن چیزی که برای مشتری فرستاده می شود فرق کند.

از فروشگاه هایی که دارای نماد خرید الکترونیکی هستند استفاده کنید.

از فروشگاه های آنلاین شهر خودتان خرید کنید، زیرا که محصول زودتر به دستتان می رسد و اگر مشکلی داشته باشد می توانید به آن فروشگاه مراجعه و یا آن محصول را برگردانید.

خرید آنلاین باعث می شود بانک ها در ارائه درگاه های پرداخت اینترنتی بیشتر با هم همکاری کنند.

 

سخن پایانی

با ظهور کسب و کارهای جدید در طی سال های آینده، سهم قابل توجهی از کل تراکنش ها به صورت اینترنتی می باشد. گرچه هنوز با توجه به افزایش بسیار مطلوب تعداد و ارزش تراکنش های اینترنتی، هم چنان سهم فعلی آن بالا نیست.