خلاقیت چیست و چگونه آن را در خود پرورش دهیم

خلاقیت چیست و چگونه آن را در خود پرورش دهیم

خلاقیت چیست چگونه خلاق شویم

همه ما سوالاتی همچون چگونه ذهن خود را خلاق کنیم چگونه از خلاقیت خود استفاده کنیم چگونه خلاق و ایده پرداز باشیم چگونه خلاقیت خود را پرورش دهیم چگونه خلاقیت ایجاد کنیم را از خود میپرسیم، در این مقاله از عصر اطلاعات به این مهم میپردازیم.

ایده های خوب از کجا میان؟

این مسئله ای است که همه ما به دنبال پاسخ آن هستیم، ما می خواهیم بیشتر خلاق شویم تا ایده های بیشتری داشته باشیم، ما میخواهیم سازمان متعلق به ما بیشتر نوآور شود و کارکنان خلاق تری داشته باشیم.

اگر به این مسئله از نظر محیطی نگاه کنیم. چند سوال برایمان پیش می آید..

فضاها و فرصت هایی که ما رو به سمت خلاقیت هدایت میکنه کدامند؟

چیزی که پیدا کردم یک الگوی تکرار بود

و برای یک محیط نو آور بسیار ضروری است

مدلی به نام شم تدریجی

ایده های مهم تقریبا هرگز در یک لحظه بدست نیامدن یا در یک اتفاق الهام بخش

بیشتر ایده های مهم زمان زیادی رو سپری کرده اند تا به وقوع بپیوندند و زمان زیادی پنهان بوده اند، نه به این معنا که ایده دو تا سه سال طول میکشد تا رشد کند، نه، ممکنه ده تا ۲۰ سال طول بکشه تا ایده رو به دست بیارید و موفق بشید اونو در یک مسیر معین به کار ببرید

تا حدودی به این دلیل است که ایده های خوب به طور معمول از طریق، برخورد شم های کوچکتر بدست میان و آنها یک چیز بزرکتر از خودشان میسازند.
بنابراین، شما در طول تاریخ نوآوری مواردی را مشاهده میکنید که یک نفر، نیمی از یک ایده رو در اختیار داشته است.

و در اینجا یک داستان بزرگ در مورد نوآوری “گستره جهانی وب” و تیم “برنرزلی” پدر وب وجود دارد.

این پروژه ای است که “برنرزلی” به مدت ده سال روی آن کار کرد، اما هنگام آغاز پروژه، دید کاملی از چیز جدیدی که داشت اختراع میکرد نداشت و او شروع به کار کردن بر روی یک پروژه به عنوان یک طرف قضیه کرد. تا به سازماندهی داده هایش کمک کند.

بعد از مدتی آن را متوقف کرد، ولی بعد از ده سال دیدی کامل از گستره جهانی وب به سراغش آمد.

همین

چگونگی رخ دادن ایده ها چیزی غیر از این نیست

چگونه خلاق و ایده پرداز باشیم

آنها برای رشد زمان میخواهند و زمان زیادی برای پیدا کردن نیمه گمشده خود نیاز دارند.

وقتی که مشغول به فکر کردن به ایده ها با این روش هستید، باید توجه داشته باشید که، وقتی که ایده ها را شم گونه بدست می آورید، نیاز به برخورد و ترکیب با شم دیگری دارند.

هنگامی که یک شم به موفقیت دست پیدا می کند، شم دیگری، در کمین افکار فرد دیگری است.

و شما باید روشی را برای ایجاد فضای پیدا کنید، که شم ها اجازه ترکیب با یکدیگر و تشکیل موارد بزرگتر و هم افزایی را داشته باشند.

به این دلیل است که برای مثال قهوه خانه یا سالن های پاریس مدرنیسم، مانند موتورهای خلاقیت بودند، زیرا آنها فضایی را ایجاد میکردند که ایده ها امکان تبادل و معاشرت با یکدیگر و تشکیل یک فرم جدید را داشتند.

هنگامی که از این منظر به مسائل نوآوری نگاه می کنیم، نکات مهمی در مورد بحث اخیرمان که اینترنت چه تاثیری بر ذهن ما دارد روشن می شود.

آیا ما در حال غرق شدن در یک زندگی همیشه درگیر و چند وظیفه ای هستیم؟

و این چیزی است که ما را به سمت افکار کمتر پیچیده هدایت می کند، به عنوان مثال به سمت یک حالت آرامتر و تفکری عمیقتر برای مطالعه، بدیهی است که مطالعه کار بسیار نیکو و مهمی است، اما من فکر میکنم که خیلی مهمه که به یاد بیاریم، بزرگترین پدید آورندگان نوآوری های علمی و فناوری، یک پیشینه تاریخی در ارتباطات و توانایی تبادل ایده با دیگر افراد را داشته اند، همچنین توانایی در قرض گرفتن شم دیگر افراد و ترکیب با شم های خود و تبدیل آنها به یک مورد جدید را نیز داشته اند.

این یک واقعیت است و من فکر می کنم که اصلی ترین موتور محرکه خلاقیت و نوآوری در ۶۰۰ الی ۷۰۰ سال گذشته بوده است.

بله درسته ما بیشتر پریشان شدیم

اما چیزی که طی ۱۵ سال اخیر اتفاق افتاده و خیلی معجزه آسا و شگفت انگیز است این است که، امروزه ما خیلی راه های جدیدی برای برقراری ارتباط و همچنین دست یابی به افرادی داریم که نیمه گمشده ایده ای که ما بر روی آن کار میکنیم را در اختیار دارند، این می تواند ایده ما را تکمیل کند و یا بر اساس اتفاقات جالبی به یک سری از اطلاعات دست یابیم، تا بتوانیم از طریق آنها ایده هایمان را بهبود دهیم.

این درس واقعی، که ایده های خوب از کجا می آیند؟ فرصت استفاده از ارتباط ذهن ها برای ما روشن تر می کند.

امیدواریم از این مقاله خوشتان آمده باشد پیروز و موفق باشید.