چگونه خطای 504 را در وردپرس رفع کنیم؟

خطای ۵۰۴ در وردپرس، جزو خطاهایی است که ذهن کاربران زیادی را درگیر کرده است. تمامی برنامه هایی که از آن ها برای طراحی سایت استفاده می شود، می تواند خطاهایی را داشته باشد که شما را طراحی سایتتان با مشکل مواجه کند. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

همان طور که گفتیم همه برنامه ها از خطاهایی برخوردار می باشند و ممکن است شما با آن ها سروکار داشته باشید. با توجه به این که وردپرس یکی از محبوب ترین پلتفرم ها برای طراحی سایت می باشد، می خواهیم در ادامه مطلب به بررسی خطای ۵۰۴ در وردپرس که بسیاری از مردم با آن مواجه می شوند، بپردازیم.

 

خطای ۵۰۴ چیست؟

خطای 504 چیست؟

خطای ۵۰۴ در وردپرس، یک خطای رایج در وردپرس می باشد و معمولاً زمانی با این خطا روبرو خواهید شد که سرور قادر به اتصال و تکمیل درخواست سرور بالاتر از خودش را نداشته باشد.

بهتر است بدانید که خطای ۵۰۴ در وردپرس می تواند به شکل‌های مختلفی برای شما نمایش داده شود و شما آن را در صفحات خطای مختلفی مشاهده کنید.

این که این خطا چگونه نمایش داده می شود، به شرکت هاستینگی که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد. خطای ۵۰۴ در وردپرس، در سیستم های مختلف به صورت های مختلفی نشان داده می شود که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • ۵۰۴ Gateway Timeout
  • HTTP 504
  • ۵۰۴ ERROR
  • Gateway Timeout (504)
  • HTTP Error 504 – Gateway Timeout
  • Gateway Timeout Error

رایج‌ترین پیامی که خطای ۵۰۴ در وردپرس برای کاربران به نمایش درمی‌آورد، به شکل زیر می باشد.

نمایش خطای 504

فرقی ندارد که شما به دلیل مشکلات‌هاستینگ و یا خود وردپرس با این خطا مواجه شدید، مهم این است که شما بتوانید در هنگام مواجه با این خطا به سرعت در پی حل این مشکل برآیید و بتوانید کارهای مربوطه را انجام دهید.

 

چگونه خطای ۵۰۴ را در وردپرس رفع کنیم؟

برای رفع  خطای ۵۰۴ در وردپرس راهکارهای زیادی وجود دارد که شما می توانید از آن استفاده کنید. اگر شما با یک روش به نتیجه نرسیدید و خطای مربوطه رفع نشد، می توانید راه های دیگری را امتحان کنید.

حال ما برای شما چندین روش برای رفع این خطا بیان می کنیم که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  1. رفرش کردن مجدد صفحه(Reload)

این یکی از ساده ترین راه هایی است که شما می توانید از آن استفاده نمایید. گاهی ممکن است یک مشکل در سرور هاستینگ در وردپرس شما به وجود بیاید که شما با خطای ۵۰۴ Gateway Timeout  مواجه خواهید شد و این مشکل اگر موقتی باشد، می توانید کمی صبر کنید و اگر بعد از مدتی دوباره صفحه را رفرش بزنید، مشکل حل خواهد شد و شما نیازی نیست کار خاصی انجام دهید و یا روش های دیگری را امتحان کنید. برای رفرش کردن می توانید از گزینه بالای صفحه و یا از کلیدهای میانبر F5 یا CTRL+R استفاده کنید.

چگونه خطای ۵۰۴ را در وردپرس رفع کنیم؟

۲. خاموش کردن فیلترشکن

در بعضی موارد ممکن است حواستان نباشد و با فیلترشکن یک سایتی را باز کنید، در این گونه مواقع ممکن است با خطای ۵۰۴ در وردپرس روبه رو شوید. این خطا ممکن است دو علت داشته باشد:

  • ممکن است فیلترشکنی که شما استفاده می کنید، پاسخگوی سرور هاستینگ شما نباشد.
  • ممکن است فیلترشکن ها یک سری از صفحات وب را به‌اشتباه، به‌عنوان ویروس شناسایی کنند.

پس لازم است که شما فیلترشکن خود راغیرفعال کنید و مجدداً سایت را بارگذاری کنید. حال اگر خطا رفع شد، سرویس تغییر آی پی خود را تغییر دهید و دیگر نیازی نیست از روش های دیگری استفاده کنید.

۳. خاموش کردن فایروال

یکی دیگر از علت‌های رخ دادن خطای ۵۰۴، استفاده از فایروال‌های سایت Sucuri یا Cloudflare است. در ین هنگام شما باید فایروال را به ‌طور موقت غیرفعال کنید و مستقیماً به هاست وردپرس خود متصل شوید. درواقع ممکن است برخی از تنظیمات به‌درستی انجام نشده باشد و یا سرور شما به اندازه کافی کشش نداشته باشد و شما با این مشکل مواجه شوید، که در این صورت خاموش کردن فایروال سایت می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

۴. غیرفعال کردن پروکسی شبکه

گاهی ممکن است شما از طریق سرور پروکسی به اینترنت متصل شده باشید و در باز کردن یک سایت یا یک صفحه از وردپرس با خطای ۵۰۴ مواجه شوید. سرور پروکسی ممکن است قادر به دریافت پاسخ از سایت وردپرسی شما نباشد و به همین علت به ارور برخورد می کنید.

اولین راهکار این است که از طریق یک سرویس اینترنت جدید به سایت وردپرسی خود متصل شوید. با این کار می توانید ببیند تنهابرای شما مشکل دسترسی وجود دارد یا برای همگان. حال اگر با یک سرویس اینترنت جدید به سایت خود دسترسی پیدا کردید و سایت تنها برای شما غیرقابل‌دسترس بود، می توانید تنظیمات شبکه را تغییر دهید و دوباره سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید ارور برطرف شده است.

۵. تغییر سرورهای DNS

DNS سروری است که با استفاده از آن به اینترنت متصل می‌شویم. این سرورها به کامپیوتر شما کمک می‌کند به سرورهای مختلف در اینترنت متصل شوند.

در صورتی شما با خطای ۵۰۴ در وردپرس مواجه خواهید شد که سرورهای DNS شما قادر به اتصال به سایت شما نباشند.

راهکاری که برای رفع این مشکل وجود دارد، این است که شما سرور DNS را تغییر دهید. برای تغییر باید مسیر زیر را طی کنید:

Control Panel ß Network and Sharing Center ß DNS

شما در این مسیر می توانید آدرس سرور DNS خود را به ۸.۸.۸.۸ و ۸.۸.۴.۴ تغییر دهید. حال باید تغییرات را ذخیره کرده و سایت را مجدداً رفرش کنید.

اگر شما با رفع این مشکل، دیگر خطایی مشاهده نکردید، یعنی مشکل از DNS بوده است.

روش های رفع خطا 504 در وردپرس

۶. پاک کردن پایگاه داده وردپرس

پایگاه داده یکی از مهم ترین اصول در وردپرس و طراحی سایت می باشد که اگر پایگاه داده شما خراب شود، شما با خطای ۵۰۴ مواجه خواهید شد.

برای رفع این خطا می توانید دیتابیس سایت وردپرسی خود را با استفاده از PHPMyAdmin یا افزونه WP-Sweep بهینه ‌سازی کرده و خطا را برطرف کنید.

افزونه WP-Sweep، یکی از افزونه های رایگان در وردپرس می باشد که شما می‌توانید آن را از مخزن وردپرس دانلود و بر روی سایت خود فعال کنید و از امکانات آن برای بهینه کردن سایت خود استفاده نمایید.

گاهی اوقات ممکن است با انجام تمام مراحل بالا، باز هم ممکن است خطای ۵۰۴ در وردپرس را مشاهده کنید. در این صورت می توان نتیجه گرفت که این خطا می‌تواند به خاطر افزونه‌ها و قالب سایتتان این خطا رخ داده باشد.

برای این کار شما باید ابتدا وارد پنل مدیریتی هاست خود شوید و اسم پوشه Plugins را تغییر دهید. بعد از این کار، باید تمامی افزونه ها را تک به تک فعال کنید تا متوجه شوید به خاطر کدام افزونه این خطا رخ داده است.

ممکن است شما این کار را هم انجام دهید ولی باز هم خطا داشته باشید. در این صورت شما می توانید قالب سایت خود را به قالب پیش‌فرض وردپرس تغییر دهید و سایت را Reload کنید.

سخن پایانی:

اگر شما تمامی روش هایی که گفته شد را انجام دادید ولی باز هم خطای ۵۰۴ در وردپرس رفع نشد، پیشنهاد می کنیم با پشتیبانی هاست در ارتباط باشید تا مشکل شما را حل کنند.