صندلی طبی اداری مخصوص دیسک کمر
صندلی طبی و اداری مخصوص دیسک کمر و محیط کار

دیسک کمر از جمله بیماری های دردناک و آزاردهنده است که انجام حرکات معمول را برای انسان سخت و دشوار می سازد. افراد مبتلا به این عارضه بیش از سایرین در معرض آسیب ناشی از نشستن های طولانی مدت قرار دارند. برای حل این مسئله صندلی هایی با عنوان صندلی طبی اداری طراحی و ساخته شده اند. استفاده از این صندلی های ارگونومیک تشدید عارضه دیسک را متوقف می سازد.

معرفی صندلی طبی اداری

نشستن طولانی مدت بر روی یک صندلی غیر استاندارد و عادی می تواند خطر ابتلا به انواع عارضه های جسمی را تشدید کند. در افرادی که مبتلا به دیسک کمر هستند، این تشدید عارضه ها به شدت آسیب زا هستند. پیشرفت تکنولوژی کمک کرده تا صندلی های اداری نیز شکل و شمایل تازه ای یافته و با ساختار بدن انسان منطبق شود.

خوشبختانه نشستن بر روی این صندلی ها که عموماً با عناوینی همچون صندلی طبی و یا ارگونومیک شناخته می شوند، به هیچ فشار مضاعفی بر روی کمر، ستون فقرات و نخارع ایجاد نمی کند. از این رو کارمندان مبتلا به دیسک کمر و یا گردن نیز می توانند تجربه بهتری از فعالیت در مجموعه های اداری داشته باشند.

صندلی های طبی با پشتیبانی کامل از ستون فقرات و گودی کمر مانع انتقال فشار به نقاط مختلف بدن می شوند. این دسته از صندلی ها دارای اتصالات مقاوم و قابل تنظیم هستند. افراد می توانند مشخصات صندلی همچون ارتفاع آن و یا زاویه پشتی را در تناسب با بدن خود تنظیم کنند.

بافت و متریال به کاررفته در صندلی های طبی نیز از نوع تنفس پذیر بوده و قابلیت عبور هوا و رطوبت را دارد. از این رو مانع تعریق بیش از حد بدن شده و احساس بهتری ایجاد می کند. این تنها بخش کوچکی از مشخصات صندلی اداری طبی به شمار می رود. در ادامه با مشخصات کامل این صندلی ها آشنا می شویم.

صندلی مناسب دیسک کمر

برای اینکه یک صندلی اداری برای افراد مبتلا به دیسک مناسب و قابل استفاده باشد، لازم است از چند مشخصه برخوردار باشد. بررسی این مشخصات در انواع صندلی های اداری به تشخیص صندلی های غیر طبی از نمونه های ارگونومیک و طبی، کمک شایانی می کند. این مشخصات در موارد زیر خلاصه می شود:

قابلیت تنظیم ارتفاع دارند

در صندلی های طبی امکان تنظیم ارتفاع صندلی وجود دارد. در صورتی که صندلی شما کوتاه باشد، پا ها به ناچار خم شده و فشار مضاعفی به کمر وارد می شود. همچنین اگر صندلی در ارتفاع بالایی قرار داشته باشد، پاها معلق و آویزان شده و ستون فقرات نیز به درد می آید.

قابلیت تنظیم ارتفاع کمک می کند تا شما ارتفاع صندلی را در تناسب با قد خود تنظیم کنید. همواره لازم است ارتفاع صندلی طبی را به گونه ای تنظیم کنید که کف پا به طور کامل زمین را لمس کند. تنها در این صورت است که فشار از روی کمر برداشته شده و از طریق کف پا به زمین منتقل می شود.

صندلی طبی اداری مناسب دیسک کمر

پشتی صندلی قابلیت تغییر زاویه دارد

در صندلی های طبی پشتی صندلی در تناسب با حالت نشستن کاربر تغییر زاویه می دهد. این تغییر زوایه کمک می کند تا کاربر حالت بهتری برای نشستن انتخاب کرده و در مواقع خستگی کمر خود را صاف کند. در غیر اینصورت کمر دائماً در حالت قوز باقی مانده و فشار مضاعفی را تحمل می کند.

دارای نشمینگاه عریض هستند

در صندلی های مناسب دیسک کمر، نشمین گاه حداقل ۱ اینچ بزرگتر از سایرین است. به طور معمول این دسته از صندلی ها دارای طول ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر و عرض ۳۸ تا ۴۲ سانتی متر هستند. افزایش سطح نشمین به جابجایی ساده کاربر کمک کرده و نشستن طولانی مدت را بدون دردسر می سازد.

نکات مهم در زمان خرید صندلی اداری طبی

تشخیص صندلی اداری استاندارد طبی در نگاه اول کار سخت و پیچیده ای به نظر می رسد. اما با توجه به آنچه گفته شد، صندلی های طبی و ارگونومیک دارای مشخصات مشخص و ویژه ای هستند. بررسی این مشخصات می تواند کلید حل مشکل شما باشد. همواره توصیه می شود در زمان خرید صندلی اداری طبی چک لیستی از مشخصات آن تهیه کرده و مورد توجه قرار دهید.

  1. صندلی طبی اداری می بایست قابلیت تنظیم پشتی صندلی داشته باشد تا بتواند نحوه قرار گرفتن مهره های کمر بر روی هم را مدیریت کند.
  2. در قسمت های میانی و زیرین از استاندارد کافی برخوردار باشد تا گردش خون در زانوها به راحتی صورت بگیرد.
  3. پشتی صندلی حالت فنری و ارتجاعی داشته باشد تا در مواقع لازم خم شود.
  4. عمق نشمین صندلی مناسب باشد تا باسن کاربر به طور کامل در فضای نشمین جا شود.
  5. تکیه گاه صندلی حداقل تا سطح کتف بالا بیاید تا بتواند ستون فقرات را پوشش دهد.
  6. قابلیت نصب بالشتک های مخصوص دیسک کمر را داشته باشد.
  7. از اتصالات ایمن و مستحکمی برخوردار باشد.

سخن پایانی

استفاده از صندلی اداری طبی می تواند مانع تشدید عارضه هایی همچون دیسک کمر شود. این دسته از صندلی ها به واسطه بهره مندی از خواص ارگونومیک، مانع ایجاد فشار مضاعف در ستون فقرات می شوند. کارمندان با نشستن بر روی این صندلی ها احساس آسایش بیشتری خواهند داشت. از این رو راندمان کاری و عملکرد آنان نیز به مراتب بهبود خواهد یافت.