چگونه از کسب‌و‌کار خود در برابر حملات سایبری محافظت کنیم؟

چگونه از کسب‌و‌کار خود در برابر حملات سایبری محافظت کنیم؟

حملات سایبری هکر ها

اخیراً هکرهای کامپیوتری از زیرزمینی و مخفی بودن درآمده‌اند و به شرکت‌های جنایی تمام‌عیاری تبدیل شده‌اند که هر ساله میلیون‌ها دلار برای مشاغل، هزینه می‌تراشند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که هکر کامپیوتر دقیقاً کیست و چرا آن‌قدر خطرناک است؟ همچنین در ادامه به بیان نکاتی در مورد نحوه محافظت در برابر حملات سایبری به کسب‌و‌کارهای اینترنتی، خواهیم پرداخت.

با ادامه پیشرفت فناوری، خطرات حملات سایبری نیز افزایش می‌یابد. محافظت از خود در برابر تهدیدات سایبری برای کسب‌و‌کارها در هر اندازه‌ای، اهمیت بسیاری پیدا کرده است؛ از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ، هیچ شرکتی از حمله سایبری در امان نیست.

هک چیست؟

هک، عمل سوءاستفاده از سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری است. یک هکر معمولاً با شناسایی یک نقص در طراحی آن به سیستم نفوذ می‌کند.

هکرها پس از ورود به سیستم می‌توانند داده‌ها را به سرقت ببرند، سوابق را تغییر دهند (مانند حذف اطلاعات حساب بانکی) و آسیب‌های دیگری به شبکه وارد کنند. در برخی موارد، هکرها حتی ممکن است کنترل کل سیستم را نیز در دست بگیرند.

وب‌سایت رسمی کسپرسکی، هک را این‌چنین تعریف کرده است: «Hacking is the act of identifying and then exploiting weaknesses in a computer system or network, usually to gain unauthorized access to personal or organizational data. Hacking is not always a malicious activity, but the term has mostly negative connotations due to its association with cybercrime.»

«هک عمل شناسایی و سپس بهره‌برداری از نقاط ضعف در یک سیستم یا شبکه کامپیوتری است که معمولاً برای دسترسی غیرمجاز و غیرقانونی به داده‌های شخصی یا سازمانی انجام می‌شود. هک‌کردن همیشه یک فعالیت مخرب نیست، اما این اصطلاح به دلیل ارتباط آن با جرایم سایبری، بیشتر مفاهیم منفی دارد.»

انواع هکرها چیست؟

هکرهای Man ion black hatThreat (قبلاً به نام هکرهای کلاه‌سیاه، شناخته می‌شدند)، هکرهای کامپیوتری هستند که از مهارت‌های رایانه‌ای خود برای کارهای مجرمانه و غیرقانونی، استفاده می‌کنند. آن‌ها کامپیوترها را هک می‌کنند تا اطلاعات کاربران را بدزدند یا به سیستم‌ها آسیب بزنند؛ بدافزار و مالور پخش کنند یا از باج‌افزار برای کسب درآمدی برای خود استفاده کنند.

انواع مختلف هکرها، شامل موارد زیر است:

  • هکرهای کلاه خاکستری (Gray hat hackers): کسانی هستند که بدون اجازه سیستم‌ها را هک می‌کنند، اما عموماً این کار را برای منافع شخصی یا آسیب رساندن به سیستم انجام نمی‌دهند. هدف آن‌ها از این کار ممکن است به‌خاطر یک چالش باشد یا صرفاً برای اینکه ببینند آیا می‌توانند این کار را انجام دهند. درحالی‌که کارهای آن‌ها از نظر فنی غیرقانونی است، معمولاً توسط نیروی انتظامی پیگیری نمی‌شوند.
  • هکرهای اخلاقی (Ethical hackers): این افراد قبلاً به‌عنوان هکرهای کلاه‌سفید شناخته می‌شدند. کسانی هستند که با اجازه، سیستم‌ها را هک می‌کنند و اغلب این کار را به علت بهبود امنیت یا کشف آسیب‌پذیری‌ها، انجام می‌دهند و اقدامات آن‌ها قانونی است.
  • هکرهای کلاه سبز (Green hat hackers): این هکرها، هکرهای کامپیوتری هستند که قصد آسیب رساندن به شما را ندارند؛ اما برای کسب تجربه یا پیداکردن نقص‌های امنیتی در این کار هستند. آن‌ها معمولاً هکرهای کلاه‌سفیدی هستند که به هک‌کردن به‌عنوان راهی برای یادگیری بیشتر درباره کامپیوتر و امنیت نگاه می‌کنند.
  • هکرهای کلاه آبی (Blue hat hackers): هکر کامپیوتری هستند که قصد انتقام گرفتن دارند. آن‌ها بیشتر اوقات به‌خاطر هیجان، سیستم‌ها را هک می‌کنند، اما برای آسیب رساندن به دیگران نیز این کار را انجام می‌دهند.
  • هکرهای کلاه قرمز (Red hat hackers): هکرهای کامپیوتری هستند که از مهارت‌های خود برای پیداکردن و سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های امنیتی در سیستم‌عامل لینوکس کلاه قرمزی استفاده می‌کنند. آنها اغلب توسط شرکت‌ها یا دولت‌ها استخدام می‌شوند تا امنیت سیستم‌های خود را آزمایش کنند و راه‌هایی برای بهبود آن، پیدا کنند.

چگونه از هک‌شدن حملات سایبری به کسب‌و‌کارهای اینترنتی محافظت کنیم؟

کارهای ساده زیادی وجود دارد که می‌توانید با انجام‌دادن آنها به محافظت از خود و جلوگیری از حملات سایبری به کسب‌و‌کارهای اینترنتی کمک کنید. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تمامی نرم‌افزارها را آپدیت نگه دارید
  • از نرم‌افزار آنتی ویروس استفاده کنید
  • از رمز عبورهای قوی استفاده کنید
  • در مرورگر با دقت بالایی، مرور و جستجو کنید
  • مراقب چیزهایی که به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، باشید
  • مراقب کلاهبرداری‌هایی که از طریق ایمیل انجام می‌شود، باشید
  • برنامه‌ها را از منابع معتبر دانلود کنید

در ادامه به بررسی برخی از این موارد، خواهیم پرداخت.

تمامی نرم‌افزارها را آپدیت نگه دارید

هکرها اغلب از آسیب‌پذیری‌های موجود در نرم‌افزارهای قدیمی برای دسترسی به سیستم، سوءاستفاده می‌کنند؛ بنابراین، آپدیت نگه‌داشتن نرم‌افزارها ضروری است. این به‌روزرسانی نه‌تنها شامل سیستم‌عامل، بلکه شامل نرم‌افزارها، پلاگین‌ها و دیگر اجزا نیز می‌شود.

سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی باید به طور خودکار به‌روز شوند. این به‌روزرسانی‌ها، نقص‌های امنیتی را برطرف می‌کنند و به رفع نقص‌های امنیتی و آسیب‌پذیری‌هایی که می‌توان از آن‌ها سوءاستفاده کرد، کمک می‌کنند.

از نرم‌افزار آنتی ویروس استفاده کنید

مطمئن شوید که تمام کامپیوترهای کسب‌وکار شما مجهز به نرم‌افزار آنتی‌ویروس هستند و به طور مرتب نیز به‌روزرسانی می‌شوند. آنتی ویروس سازمانی (تحت شبکه) را می‌توان به‌صورت آنلاین از فروشندگان و نمایندگان آنها تهیه کرد.

ما به شرکت و سازمان شما در هر اندازه و ابعادی که هستید، خرید آنتی ویروس تحت شبکه کسپرسکی را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا Kaspesrky علاوه بر اینکه امنیت بالایی را برای رایانه‌های شرکت شما فراهم می‌کند، دارای گارانتی و پشتیبانی معتبری نیز در ایران است.

به نقل از باما سافت: «آنتی ویروس‌های سازمانی با توجه به ویژگی‌هایشان معمولاً به چندین بخش مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از نسخه‌ها، امنیت سطح اولیه را برای شما ایجاد می‌کنند. برخی دیگر با داشتن قابلیتی همچون رمزنگاری فایل‌ها، امنیت بیشتری ایجاد می‌کنند. نسخه کامل این مجموعه‌ها معمولاً شامل فایروال‌های دوگانه، امنیت اکسچنج سرور (Exchange Server)، رمزنگاری فایل‌ها و بررسی ترافیک‌های ورودی و خروجی شبکه و سایر ویژگی‌های دیگر است.»

منبع: صفحه آنتی ویروس کسپرسکی تحت شبکه در سایت باماسافت

از رمز عبورهای قوی استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از خود در برابر هکرهای کامپیوتری، استفاده از رمزهای عبور قوی است. رمز عبور قوی، رمز عبوری است که حدس‌زدن آن دشوار است و ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها است.

راه دیگر برای محافظت از خود در برابر هکرهای کامپیوتری، فعال‌کردن احراز هویت دومرحله‌ای (۲FA) است. ۲FA یک‌لایه امنیتی اضافی به حساب‌های شما اضافه می‌کند و از شما می‌خواهد که علاوه بر رمز عبور، یک کد از تلفن خود وارد کنید. این کار، دسترسی هکرها به حساب‌های شما را بسیار دشوارتر می‌کند.

در مرورگر با دقت بالا مرور و جستجو کنید

از وب‌سایت‌هایی که مشکوک به نظر می‌رسند یا نماد قفل در آدرس URL ندارند، دوری کنید. همچنین، مطمئن شوید که از یک اتصال اینترنتی امن (https به‌جای http) استفاده می‌کنید.

مراقب چیزهایی که به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، باشید

وقتی چیزی را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، برای دیدن آن در جهان بیرون است. این بدان معناست که شما باید در مورد آنچه که به اشتراک می‌گذارید، به‌خصوص اگر دربردارنده اطلاعات شخصی است، به‌شدت مراقب باشید.

مراقب کلاهبرداری‌هایی که از طریق ایمیل انجام می‌شود، باشید

کلاهبرداری از طریق ایمیل روش رایجی است که هکرها، اطلاعات شخصی شما را به سرقت می‌برند. آنها اغلب ایمیلی را ارسال می‌کنند که به نظر می‌رسد از یک شرکت قانونی مانند بانک شما است و از شما می‌خواهند که روی یک لینک، کلیک کنید یا با اطلاعات شخصی خود، آن را پر کنید. هرگز روی پیوندها کلیک نکنید یا پیوست‌های افرادی که نمی‌شناسید را باز نکنید.