گوگل با تأسیس شرکت‌های پوششی از مزایای مالیاتی و ملکی بهره‌برداری می‌کند

گوگل با تأسیس شرکت‌های پوششی از مزایای مالیاتی و ملکی بهره‌برداری می‌کند

گوگل با تأسیس شرکت‌های پوششی از مزایای مالیاتی و ملکی بهره‌برداری می‌کند

گوگل برای توسعه‌ی هرچه‌ بیشتر زیرساخت‌های ملکی و نیز استفاده از معافیت‌های مالی دولت آمریکا، شرکت‌هایی جعلی تأسیس می‌کند.باعصراطلاعات همراه باشید.

گوگل مانند برخی غول‌های دیگر دنیای فناوری، برای توسعه‌ی فعالیت‌هایش و افزایش حداکثری مزیت‌های رقابتی، از هر امکان موجود برای بهره‌برداری از قوانین استفاده می‌کند. مثال دیگر، آمازون بوده که با انواع برنامه‌ها سعی در بهره‌برداری از قوانین مالیاتی دارد و در آن نیز موفق بوده است. مدتی پیش که اخباری درباره‌ی تأسیس دفتر مرکزی جدید آمازون در نیویورک شنیده شد، نگرانی‌ها حاکی از آن بود که دولت‌ها برای اهدای مزایا به شرکت‌های بزرگ، بدون اهمیت‌دادن به بازیگران کوچک‌تر بازار عمل می‌کنند.

شهروندان آمریکایی اعتراض می‌کنند که آیا جوامع محلی حق اطلاع ‌داشتن از ورود کسب‌ و کارهای بزرگ فناوری را ندارند؟ آیا آن‌ها حق اعتراض به مزایای میلیون‌ دلاری و برخی اوقات میلیارد دلاری دولت‌ها به آن شرکت‌ها را ندارند؟ این اعتراض‌ها در زمان تلاش‌های آمازون برای انتخاب دفتر مرکزی جدید شروع شدند و اکنون، باردیگر با فاش‌شدن روند فعالیت غول دیگر، یعنی گوگل، قوت گرفتند.

مقاله‌های مرتبط:

گوگل؛ از همکاری با سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی تا نفوذ به دنیای سیاست

گوگل، آمازون، فیسبوک و قوانینی که مانع سلطه آنها بر جهان نشد

گزارش جدید واشنگتن‌پست نشان می‌دهد گوگل با استفاده از شرکت‌های پوششی مخفی (Shell Company) از مزایای میلیون‌دلاری معافیت مالیاتی برای توسعه‌ی مراکز داده‌ی خود استفاده می‌کند. گزارش واشنگتن‌ پست این‌گونه شروع می‌شود:

طبق اخبار رسیده، گوگل پشت نام Sharka LLC پنهان شده تا معافیت مالیاتی ۱۰ میلیون دلاری برای تأسیس مرکز داده‌ی جدید در میدلودین تگزاس دریافت کند.

غول موتور جست‌وجوی جهان قراردادهای عدم‌افشا را هم با آژانس‌های توسعه‌ای خود و هم مقام‌های شهری امضا کرد که آن‌ها را از افشای نام گوگل به‌عنوان شرکت پشت ‌پرده‌ی قراردادها منع می‌کند. به‌علاوه، آن شرکت از نام Jet Stream LLC نیز استفاده کرد تا زمین مدنظرش را در تگزاس به‌‌طور کامل بخرد.

بخشی از گزارش واشنگتن‌پست کاملا به وضعیت شرکت‌های بزرگ دربرابر بازیگران کوچک‌تر می‌پردازد. توضیح آن رسانه به‌حدی دقیق است که آن را عینا نقل می‌کنیم:

تراویس اسمیت، ویرایش‌گر ارشد Waxahachie Daily Light می‌گوید: «مطمئنم اگر انجمن‌های محلی می‌دانستند گوگل پشت این قرارداد است، قطعا اعتراض می‌کردند؛ اما هیچ‌گاه اطلاعاتی از جزئیات و شانسی برای اعتراض نداشتیم. تا بعد از نهایی‌شدن قرارداد، نمی‌دانستیم شرکت مذکور گوگل است.»

پس از آنکه قرارداد نهایی شد، شرکت Sharka آدرس رسمی‌اش را به دفتر گوگل در مانتین ویو کالیفرنیا تغییر داد. درنهایت، فعالیت‌‌های اجرایی وب‌سایت از پاییز سال گذشته شروع شد.

میدلودین تگزاس، تنها یکی از مناطقی است که در گزارش واشنگتن ‌پست به آن‌ها اشاره می‌شود. نکته‌ی جالب آن است که گوگل یک هفته پیش از انتشار گزارش واشنگتن‌ پست در مطلبی وبلاگی به سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری برای تأسیس مراکز داده در سرتاسر آمریکا اشاره کرده بود. طبق نظر نویسنده‌ی مقاله‌ای اصلی، احتمالا هدف از آن مطلب پیشی‌گرفتن از مقاله‌ی واشنگتن‌پست بوده است.

ازآنجاکه اکنون از استراتژی‌های آمازون برای پرداخت‌نکردن مالیات اطلاع داریم، روندی که گوگل برای انتخاب مراکز داده‌ی خود پیش گرفته، آن‌چنان عجیب نیست. کارشناسان می‌گویند روند محرمانه در پیداکردن مراکز فعالیت شرکت‌های بزرگ امری عادی محسوب می‌شود. همین نظر شبیه به پاسخی است که گوگل در پاسخ به گزارش واشنگتن‌پست منتشر و محرمانه‌ بودن جست‌وجو برای مراکز داده‌ی جدید را روندی عادی در صنعت بیان کرد.

اظهارنظر گوگل در توجیه روندش تاحدودی مضحک به‌نظر می‌رسد؛ چراکه قطعا گفت‌وگو و مذاکره با شهروندان و انجمن‌های محلی هر منطقه،‌ پیش از تأسیس مراکز عملیاتی آن‌هم به وسعت و عظمت مراکز داده‌ی گوگل الزامی به‌نظر می‌رسد. این مراکز اگر هم شغل‌هایی در آن مناطق ایجاد کنند، قطعا در بهره‌برداری از منابع طبیعی و شاید تخریب آن‌ها نیز نقش خواهند داشت.