رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت چگونه است

رمز پویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت

رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت

طرزاستفاده از رمزنگار ملت ، رمزنگار پویا ، چرا باید رمز پویا داشته باشی و برای خرید اینترنتی یا فروشگاه که مراجعه میکنی رمزنگار پویا استفاده کنی و چه مزایا و معایبی داره دراین مطلب به شما مختصر مفید توضیح میدم یادتون نره که سایت ما رو  عصر اطلاعات  همیشه کلیک کنی تا مطالب بروز ببینی پس باما درادامه مطلب همراه باشید.

رمزنگارپویا چیست؟استفاده از  رمز یکبار مصرف (OTP) ازمتداولترین روشها برای ارتقاء سطح امنیت کاربران جهت انجام تراکنش های مالی بوده و بطور کلی هدف از آن پیچیده ترشدن دسترسی های غیرمجاز به حساب های کاربران است باتوجه به گسترش استفاده ازکارت های بانکی در انجام تراکنش های مالی،سوء استفاده از رمزهای ایستا(ثابت) افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. یکی از راهکارهای پیشگیری از رمز کارت های بانکی ، تغییر دائمی کلمه عبور به وسیله OTP است که خطر دسترسی های غیر مجازبه حساب مشتری را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

طرزاستفاده از رمزنگار ملت

درحال حاضر ازتوکن های  امنیتی یکبار رمز جهت ارتقای امنیت انجام تراکنش های الکترونیکی  درسامانه الکترونیکی بانک ملت مورد استفاده قرار میگیره،دراین ارتباط با توجه به الزام بانک مرکزی ج.ا.ا درخصوص پیاده سازی رمز دوم پویا و در راستای افزایش امنیت کاربران درانجام تراکنش های الکترونیکی علی الخصوص اینترنتی سامانه رمزنگارملت پیاده سازی شده است.

سامانه رمزنگارملت

سامانه رمزنگارملت که با هدف پویاسازی رمزکارت های بانکی طراحی و ارائه شده، یه شما عزیزان این امکان رو میده بجای استفاده از رمزهای ایستا از رمز پویا تولید شده توسط سامانه رمزنگار ملت بهره ببرید.

میخواهید طراح وب سایت خودتون باشید؟

اگر می خواهید که سایت خودتون رو در کمتر از یک ماه به صورت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید محصول طراحی وب سایت ما را از دست ندهید، در کانال تلگرامی آموزش طراحی وب سایت عصر اطلاعات منتظر شما هستیم.

 

نکته

سامانه رمزنگارملت،علاوه بر تولید “رمز دوم پویا ” برای انچام تراکنش بدون حضور کارت ،قابلیت تولید “رمز اول پویا” جهت استفاده درتراکنش های باحضور کارت را به همراه دارد.

طرزاستفاده از رمزنگار ملت،نحوه آموزش نصب و فعال سازی اپلیکیشن رمزنگار ملت رو به شما عزیزان توضیح میدم اولین کارکه باید انجام بدی دانلود و نصب اپلیکیشن رمزنگار ملت از آدرس:HTTP://WWW.BANKMELLAT.IR/RAMZNEGAR.ASPX انجام میدی شماره موبایل به همراه کد فعال سازی که ازدستگاه خودپرداز دریافت کردی وارد میکنی و در آخر دکمه فعال سازی رو کلیک میکنی که در تصویر پایین به شما نشون میدم.

رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت چگونه است

طرزاستفاده از رمزنگار ملت ،برای فعال سازی رمز پویا در پایانه های خودپرداز باید درصفحه اصلی خودپرداز منوی رمز کارت راانتخاب کنی وکلیک کنی که مجدد به منوی دیگه هدایت میشی که گزینه فعال سازی رمز پویا رو انتخاب میکنی که تو تصویر پایین نشون میدم.

رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت چگونه است

طرزاستفاده از رمزنگار ملت

و منتظر می مونی تاشماره موبایل دارنده کارت دستگاه از مرکز بازیابی کند.و درصفحه بعد شماره تلفن دارنده کارت برای تایید به شما نمایش میده که شما بنا به اون شماره ای که همراه بانک رو نصب داری تایید میکنی وباید توجه داشته باشی اگه شماره خط دیگه ای برای همراه بانک باشه و اون رو باید به باجه بگی که شماره شما رو مطابقت کنه که رمزنگارتم به همون شماره فعال کنی و وقتی که شما تایید کردی گزینه بله رو زدی پیغامی جهت کد فعال سازی به شماره همراه و مدت زمان اعتبار کد به شما نمایش میده و همزمان پیامکی با سر شماره بانک ملت برای موبایل کاربر ارسال میشه و پس از ورود شماره موبایل وکدفعال سازی در سامانه ،شما باید برای برنامه “رمزنگارملت “خودتون یک رمز عبور قرار بدین تا اپلیکیشن استفاده کنی.

 

رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت چگونه است

طرزاستفاده از رمزنگار ملت

بعدطی این مراحل اون رمزی که برای رمزنگار توسط بانک دریافت کردی تو موبایل قسمت اپلیکیشن رمزنگار ملت بازمیکنی و وارد میکنی

رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت چگونه است

رمز پویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت

سامانه رمزنگار ملت به شما خوش آمد میگه و عملکرد رمز پویا به شما نمایش میده و از شما میخواد که شماره کارت های مربوط به بانک ملتتون رو وارد کنید و برای هرکدوم از کارت بانکی ها که میخوان رمز بگیرید اول شماره کارتتون رو انتخاب باید کنی بعد رمزبگیری و مزیت خوبی که داره مدت استفاده از رمز رو ۱۲۰ ثانیه کرده بجای ۶۰ ثانیه که خب تایمش بیشتر باشه خوب هست.

رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت چگونه است

طرزاستفاده از رمزنگار ملت

وقتی شما کارت عابرتون که انتخاب کردی درخواست رمز میکنی و حتی میتونی اون رمزی که به شما میده روش کلیک کنی تاکپی بشه و در اپلیکیشن های دیگه کپیش کنی

رمزپویا و طرزاستفاده از رمزنگار ملت چگونه است

 

مزایا ومعایب رمز پویا

باید گفت در این زمینه بنا به سرعت اینترنت و تعرفه ای که کاربربرای خرید بسته اینترنتی پرداخت میکنه بنا به تایمی که درحد۶۰ ثانیه و۱۲۰ ثانیه انتخاب شده برای واریز قبض تلفن همراه با انتقال وجه یا پرداخت اقساط گرفتن رمز از رمزنگار بنابه سرعت اینترنت دوباره کاری انجام میگیره  که زمانبربوده پاره ای ازاین مشکلات به وجود میاد.
پس از اعلام خبر الزامی‌شدن رمز پویا از سوی بانک مرکزی، بسیاری از هموطنان نسبت به آن واکنش نشان دادند و از مشکلات طرح پیش رو گفتند (برای آشنایی با نمونه دغدغه‌های کاربران شبکه بانکی کشور، با اینکه قرار بوده فاز اول اجرایی‌شدن این بخشنامه آذرماه صورت بگیرد، آماده‌ نبودن زیرساخت تعدادی از بانک‌ها برای عملی‌کردن آن، مانع شد و یک ماه به تعویق افتاد. این در حالی است که برخی بانک‌ها سالها است امکان استفاده از رمز یک‌بار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار داده‌اند.

محمدرضا جمشیدی، دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی و مؤسسه‌های اعتباری، با تأیید اینکه بسیاری از بانک‌ها هنوز آمادگی اجرای این بخشنامه را در مدت کوتاه تعیین‌شده تا ابتدای خردادماه را ندارند، اظهار داشت: «در گذشته برخی بانک‌ها رمزهای پویا را برای مشتریان خود اجرایی کردند هرچند الزامی در کار نبود و برای امنیت بیشتر به صاحبان کارت می‌گفتند که بهتر است از رمزهای دو یا چند عاملی استفاده کند.» وی افزود:

بخشنامه اخیر بانک مرکزی یک الزام برای شبکه بانکی ایجاد کرده که هرچند هدف اصلی آن مقابله با کلاهبرداری اینترنتی است اما می‌توان در کنار آن مباحثی چون مبارزه با پولشویی، احراز هویت صاحبان حساب و رصد تراکنش‌های بانکی را نیز پیگیری کرد.

جمشیدی گفت: «از ابتدای آذرماه مسئولیت جبران خسارت ناشی از هک کارت‌های بانکی توسط کلاهبرداران برعهده بانک‌ها نهاده شده است درحالی‌که بانک‌ها درخواست دارند مهلت بیشتری به آن‌ها داده شود.»

اما آیا اجباری‌ شدن رمز پویا حقیقتا چالش‌ برانگیز و دشوار است؟

قطعا در ابتدای راه مشکلاتی وجود خواهد داشت. با اینکه مدت زمان زیادی تا اجباری‌شدن استفاده از رمز دوم پویا باقی نمانده است، با مراجعه‌ی حضوری به برخی بانک‌ها متوجه شدیم که حتی اکثر اپراتورهای شعب بانک‌ها از سازوکار استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف و نحوه‌ی حل‌ و فصل مشکلات مرتبط با آن آگاه نیستند. اما درنهایت، باید به تغییرات بین استفاده از دو نوع رمز با دقت بیشتری نگریست. کاربران اکثرا شکایت می‌کنند که تهیه‌ی رمز پویا، زمان زیادی را از آن‌ها هدر خواهد داد و درضمن هزینه‌ای برای ارسال‌شدن پیامک به آن‌ها تحمیل می‌شود یا اینکه پیچیدگی کار به‌دلیل نیاز به نصب اپلیکیشنی جدید بیشتر می‌شود.

جمع بندی

با گسترش روزافزون فروشگاه‌های اینترنتی و پرداخت‌های بی‌شمار از طریق وب، حملات فیشینگ رشد خطرناکی داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که بانک‌ها سخت به فکر چاره برای به‌حداقل‌رساندن این سوءاستفاده‌ها افتادند و درنهایت روشی را که در سطح دنیا بسیار مرسوم و شناخته‌شده است و با نام‌ها و ایجاد فضاهای مختلفی کار می‌کند، به مرحله‌ی اجرا گذاشته‌اند. هدف، ایجاد محیطی امن برای پرداخت‌ها است که لاجرم تغییراتی در شیوه‌ی عملکردی معمول کشور ما ایجاد می‌کند. اگر فهرستی از مزایا و معایب این دو شیوه‌ی پرداخت تهیه کنیم، قطعا کفه‌ی ترازو به سمت مزایای روش جدید سنگینی می‌کند. اما اطلاع‌رسانی و همکاری بانک‌ها برای عملی‌کردن هرچه سریع‌تر امر و همچنین همکاری بانک با مردم و سعی در رفع مشکلات موجود و احتمالی، ضمن رفع ابهامات، اهمیتی بسیار دارد که نباید از آن‌ها غافل شد.