وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

وردپرس یا جوملا؟

وردپرس یا جوملا؟

یکی از سوالاتی که همواره هنگام راه اندازی و طراحی سایت برای عموم کاربران پیش می آید این است که برای راه اندازی سایت از چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS) استفاده کنیم؟ اگر می خواهید پاسخ این سوال را بدانید، با عصراطلاعات همراه باشید.

وردپرس یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

انتخاب هر کدام از این سیستم های مدیریت محتوا، مزایا و معایبی دارد که باید هرکدام از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم، چرا که هر یک از کاربران این پلتفرم ها طرفداران محبوب خود را دارند و اگر بخواهید از این طریق به یک انتخاب درست برسید ممکن است تا وسط راه از این انتخاب ناراضی باشید، بنابراین این خود شما هستید که بر اساس نیاز، امکانات لازم، راحتی کار با پلتفرم و… می توانید انتخاب درستی را داشته باشید.

بهترین نرم افزار مدیریت محتوای سایت

انواع سیستم های مدیریت محتوا

مقایسه جوملا و وردپرس

میخواهید طراح وب سایت خودتون باشید؟

اگر می خواهید که سایت خودتون رو در کمتر از یک ماه به صورت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید محصول طراحی وب سایت ما را از دست ندهید، در کانال تلگرامی آموزش طراحی وب سایت عصر اطلاعات منتظر شما هستیم.

وردپرس یا جوملا؟

دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا به علت وجود منابع مناسب و پشتیبانی از وضعیت مناسب در سطح جهان با هم به رقابت  می پردازند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وب سایت های مشهور، وردپرس، کاربران بیش تری را به خودش اختصاص داده است و بنابراین،  وردپرس از نظر محبوبیت و تعداد استفاده کنندگان از آمار بالاتری در نمودار مقایسه وردپرس و جوملا برخوردار است. هر دو این سیستم های مدیریت محتوا می توانند برای ساخت سایت های مدرن با ویژگی های به‌روز و استفاده از طراحی روز مورد استفاده قرار گیرند، پس ما چطور می توانیم بین دو راهی انتخاب وردپرس یا جوملا یکی از این ها را انتخاب کنیم و در نهایت از انتخابمان راضی باشیم.

دو نکته مهم:

اولین نکته این است که نه تنها وردپرس و جوملا، بلکه هیچ یک از سیستم های مدیریت محتوا را نمیتوان به عنوان یک نرم افزار در نظر گرفت، چرا که این سیستم های مدیریت محتوا هنگامی که بر روی وب سرور نصب می شوند، این مفسرهای پایگاه داده هستند که شروع به کار می کنند و در نهایت یک سایت در خروجی برای ما نشان داده خواهد شد. همان طور که می دانید شما از یک شرکت شخص ثالث وب سرور را به عنوان هاست تهیه می‌کنید که موارد مورد نیاز برای راه اندازی سایت را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نکته دوم که باید مد نظر قرار دهید، این است که برای استفاده از وردپرس یا جوملا، باید از یک هاست مناسب استفاده کنید تا نیازهای شما را بر اساس میزان ترافیک و سرعت پردازش اطلاعات پاسخ دهد.

بررسی وردپرس و جوملا درچهارمرحله:

۱. بهینه سازی وردپرس و جوملا برای موتورهای جستجو

۲. مقایسه امنیت وردپرس و جوملا

۳. میزان پتانسیل در سفارشی سازی وردپرس و جوملا

۴. مقایسه میزان پتانسیل در مدیریت و کنترل محتوا با وردپرس و جوملا

مرحله اول: مقایسه بهینه سازی جوملا و وردپرس برای موتورهای جستجو

از مهم ترین مسائلی که می توانند سایت شما به موفقیت بالایی برسانند، بهینه سازی و افزایش میزان سئوی سایت است، چرا که  کاربران بیش تری را می توانید از موتورهای جستجو دریافت کنید که واقعا به دنبال مطالب شما هستند تا از خدمات ارائه شده استفاده کنند. در حالت کلی، سئو وردپرس نسبت به سئو جوملا ساده تر است، اما جوملا کار بیش تری نیاز دارد و از این بابت هر دو پلتفرم بسیار عالی عمل می کنند. برای کسانی که آماتور هستند و برای اولین بار می خواهند سایتی را طراحی کنند، وردپرس به علت سادگی گزینه بهتری برای آن ها می باشد.

سرمایه‌گذاری روی کدامیک بهتر است؟

هر وب سایتی به سرمایه گذاری مناسبی نیاز دارد تا بتواند بازخورد مناسب را از آن سایت دریافت کند، این سرمایه گذاری به دو صورت می باشد که آن ها را بررسی می کنیم.

سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم:

این نوع از سرمایه گذاری، معمولا از طریق تبلیغات صورت می گیرد زیرا که شما نیاز دارید تا زمان فعالیتتان، آن را تامین کنید تا بتوانید درصدی از مشتریان را دریافت کنید. مانند: تبلیغات در سایت‌ها و فروم ها.

سرمایه گذاری به صورت غیرمستقیم:

در این نوع سرمایه گذاری که از اهمیت بالاتری برخوردار است، به صورت غیرمستقیم و از طریق موتورهای جستجو صورت خواهد گرفت. دلیل استفاده از این نوع سرمایه گذاری این است که شما در صورتی در این نوع سرمایه گذاری فعالیت می کنید که بر روی رفتار موتورهای جستجوگر تمرکز دارید و کاربرانی که از این طریق به وب سایت و کسب و کار شما می رسند، مطمئنا مشتری واقعی شما خواهند بود. نکته قابل توجه در این نوع سرمایه گذاری این است که هزینه ای بابت آن پرداخت نخواهید کرد.

 سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در وردپرس یا جوملا؟

اگر شما قصد دارید از طریق تبلیغات، کاربران را جذب کنید و ترافیک سایتتان را بالا ببرید، درصد خیلی کمی از این بازدیدها کاربر واقعی شما را تشکیل خواهند داد و به مشتری شما خواهند بود. بنابراین، در همان ابتدای کار بر روی سئو و بهینه سازی سیستم مدیریت محتوای مناسب تمرکز و حساب ویژه‌ای روی آن باز کنید و ببینید کدام یک از سایت سازهای وردپرس و جوملا در میزان سئو و بهینه سازی سایت می تواند موفق تر عمل کند. جوملا ، یک لبه کوچکی از بهینه سازی را شامل می شود که این امکان را برای کاربران خود فراهم می کند تا مشابه تصویر زیر اقدام به افزودن متا توضیحات و کلمات کلیدی برای محتوا و مطالب تولید شده در وب سایت خودشان بپردازند.

سئو قدرتمند مطالب با افزونه Yoast Seo در وردپرس

وردپرس این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا با ارائه ویژگی های زیاد و قدرتمند بتوانند در جهت افزایش میزان بهینه سازی وب سایت خود بپردازند. افزونه Yoast برای نشان دادن نمره به کاربران است که محتوای آن ها به چه میزان بهینه شده است. این افزونه، از یک سیستم نورپردازی خیلی ساده و مناسب و رنگ‌های قرمز، زرد و سبز برای طبقه بندی محتوا در سه سطح مختلف از نظر بهینه سازی و سئو استفاده کرده است . افزونه Yoast Seo این امکان را به شما می دهد تا با بهبود وضعیت در هر سطحی که با نور قرمز یا زرد مشخص میکند، اقدام کنید و لیست کارهایی را که توسط آن می توانید چک لیست های لازم برای بهینه سازی محتوا را به رنگ سبز تبدیل کنید، برای شما توضیح خواهد داد. اگر نتوانستید نمره ای را دریافت کنید، میزان بهینه سازی نوشته شما  را بر اساس ویژگی خوانایی نوشته برای موتورهای جستجو را بهبود می بخشد تا بتوانید محتوای خود را به صورت اصولی نگارش کنید.

سئو قدرتمند مطالب با افزونه EfSEO در جوملا

افزونه EFSEO جوملا طی تست های صورت گرفته و میزان استفاده، امکاناتی را برای شما فراهم می کند تا بسیاری از چک لیست های مشابه (مانند ویرایش اطلاعات متا نوشته) که در وردپرس هم وجود دارد را در انتها به صورت مستقیم وارد کنید و یا این که با استفاده از حالت اتوماتیک به ساخت اطلاعات متا برای نوشته خود بپردازید.

در نتیجه، مقایسه وردپرس و جوملا در مرحله به این صورت است که وردپرس در زمینه بهینه سازی و سئو از جوملا جلوتر قرار دارد.

پیشنهاد عصر اطلاعات :

اگر نمیدانید سئو چیست در پکیج آموزش سئو خودمان کاملا آن را توضیح داده ایم.

مرحله دوم: امنیت وردپرس یا جوملا؟

معیار های زیادی می توانند در مبحث امنیت سایت ها دخیل گردند. وردپرس به خاطر وجود طرفداران بیش تر، هکر های بیش تری نیز در مقابل خود دارد که آن را هدف قرار داده اند. هر قالب وردپرس دارای افزونه های زیادی است و این سیستم مدیریت محتوا به گونه ایست که برای هر کاری در آن یک پلاگین موجود است.

وردپرس به دلیل دارا بودن هزاران افزونه در مخزن وردپرس که هر کدام از این افزونه ها امکاناتی را برای شما فراهم می کنند، به عنوان یک مشخصه مثبت  می توان در نظر گرفت تا در سایت خود ازآن استفاده کنید. اما همین موضوع باعث می شود تا یک کابوس بزرگ برای سایت های وردپرسی از نظر امنیتی پیش بیاید، به دلیل این که شما نمی دانید آیا این افزونه ها قابل اطمینان هستند یا خیر؟ آیا آخرین نسخه وردپرسی که از آن استفاده می‌کنید سازگاری کامل دارند یا نه؟ افزونه ها و قالب ها بخشی از راه های نفوذ رو برای هکرها در صورتی که به درستی کدنویسی نشده باشند فراهم می کنند که همواره اگر در جریان اخبار افزونه های وردپرس بوده باشید شنیدید که افزونه هایی باعث شدند تا بسیاری از سایت های وردپرسی هک شوند که نمونه جدید این افزونه آمار وردپرس بوده است.

وردپرس برخلاف جوملا، از مواردی مثل استفاده از SSL به صورت پیش فرض، در داشبورد خود یا ورود به صورت دو مرحله ای برخوردار نیست و باید بعد از نصب و فعال سازی وردپرس، با تکیه بر افزونه ها و کدنویسی هایی که در آن انجام می گیرد، این موارد امنیتی را پیاده سازی کنید. درواقع، در صورت استفاده از وردپرس، بیش تر تمرکز باید  در بخش امنیت بر روی افزونه ها باشد تا بتوان امنیت را بلا برد. اما جوملا، راهکارهایی مثل امکان استفاده از SSL و امکان استفاده از ۲FA برای تایید دو مرحله ای دارد که در هنگام ورود به داشبورد سایت که به صورت پیشفرض می توان از آن استفاده کرد و به این ترتیب امنیت آن را تامین نمود.

در نتیجه، درمرحله دوم مقایسه وردپرس و جوملا به دلیل استفاده نکردن از افزونه ها و پلاگین ها بدون شک جوملا برتری کاملا محسوسی نسبت به رقیب خود یعنی وردپرس دارد.

مرحله سوم: مقایسه میزان پتانسیل سفارشی سازی وردپرس و جوملا

در زمینه سفارشی سازی و قابلیت تغییر ظاهر سایت، افزونه های زیادی برای هر دو پلتفرم وجود دارند. وردپرس، از نظر تعداد پلاگین های بسیار بیش تری نسبت به جوملا دارد، اما پلاگین های جوملا نیز با وجود کمتر بودن، کمی و کاستی در آن وجود ندارد. صرفا تنوع پلاگین ها در وردپرس بیشتر است.

سفارشی سازی  وردپرس و جوملا به این معنی هستند که یک کاربر مبتدی و آماتور به راحتی بتواند بدون نیاز به دانش کدنویسی و با استفاده از پوسته ها و افزونه هایی که هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در اختیار آن قرار می دهد راحت تر عمل کنند. اما در این بین،  وردپرس از  فراوانی افزونه و پوسته بیش تری نسبت به جوملا برخوردار است.

برای نمونه مقایسه یک ابزار خیلی ساده مانند افزونه  Yoast SEO در وردپرس و EFSEO در جوملا را بررسی کنید.

در سفارشی سازی سایت، قالب های وردپرس در یک طرف و قالب های جوملا هم در یک طرف دیگر قرار دارند. علاوه بر این به دلیل آسان بودن یافتن قالب هایی با سطح بالا، با کیفیت، استفاده از طراحی مدرن و به‌ روز در درجه بالاتری نسبت به جوملا قرار دارد و می توانید پوسته های دلخواه خود را راحت تر تهیه کنید و از یک پشتیبانی خوب و مناسب‌تری برخوردار شوید.

مرحله چهارم: مقایسه توانایی مدیریت و کنترل محتوا در وردپرس و جوملا

وردپرس و جوملا سیستم های مدیریت محتوای پیچیده ای محسوب می شوند و به کاربران اجازه می دهند که هر نوع سایتی را پیاده سازی کنند.  با این که وردپرس اغلب برای وبلاگ های ساده مورد استفاده قرار می گیرد، با این وجود می توان از آن در سایت های پیچیده تری نیز بهره برد. این موضوع نیز یک راه حل عالی برای صفحات ورود و سایت های گوناگون است تا بتوانند با استفاده از یکی از سیستم های مدیریت محتوا اقدام به راه اندازی سایت خود کنند.

بر اساس آمار منتشر شده، جوملا از انعطاف پذیری بالایی برای راه اندازی هر نوع وب سایت برخوردار است. اما تفاوتی که با وردپرس دارد در این ست که منحنی یادگیری در جوملا برای کاربران مبتدی و آماتور زمان‌بر و طولانی است. درواقع، کاربرانی که یا کدنویسی و توسعه وب سایت آشنا نیستند، جوملا پیچیدگی خاص خودش را دارد.

با وجود این که هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در مقایسه با پتانسیل بالقوه‌ای که دارند برابر هستند، می توان گفت که وردپرس کاربران را قادر می سازد محتوای خود را با سهولت نسبی و بهتری مدیریت کنند. هر کسی می تواند سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب کند و چگونگی افزودن نوشته در وردپرس، صفحات یا انواع پست های سفارشی را در عرض چند دقیقه با استفاده از آموزش هایی که در سراسر وجود دارد یاد بگیرد، در حالی که این وضعیت در جوملا کمتر به چشم میخورد و برای یادگیری و کار با اون به فرصت و مدت زمان بیشتری نیاز دارید.

بنابراین، به دلیل این که وردپرس راحت تر عمل می کند و کاربر در طول مدت زمان خیلی کمتری می تواند تا سایت خودش را مدیریت و سفارشی سازی کند، مرحله چهارم با پیروزی وردپرس به پایان خواهد رسید.

نیازهای ما اصلی‌ترین ملاک برای انتخاب جوملا یا وردپرس هستند. چرا که همه ما قصد داریم تا با یک ایده جدید و یا الهام گرفتن از ایده های دیگران و توسعه آنها بتوانیم نسبت به راه اندازی یک سایت و کسب و کار بپردازیم و موفق تر از سایرین عمل کنیم. بنابراین باید بر اساس معیارهایی که در این ۴ مرحله به آن اشاره شد و معیارهای شخصی که می تواند برای ما پیش بیاید به یک انتخاب درست و صحیح برسیم.

یکی از معیار هایی که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، معیار صرفه اقتصادی و هزینه هایی است که برای وب سایتمان پرداخت می کنیم. همان طور که می دانید، وردپرس و جوملا هر دو یک سیستم مدیریت محتوا محبوب هستند که در سطح جهان، هر کاربری با در نطر گرفتن معیارها و نیازهای خودش، یکی از این دو سایت را مورد استفاده قرار می دهد. اما چیزی که ممکن است برای ما پیش بیاید این است که در انتخاب وردپرس یا جوملا برای نهایی کردن طراحی سایتمان، چه قدر هزینه باید پرداخت شود؟ برای تهیه یک قالب و پوسته، از وردپرس بهتر است استفاده کنیمیا جوملا؟ از کدام افزونه های وردپرس و جوملا می توانیم استفاده کنیم؟ پس ما لازم داریم تا وردپرس و جوملا را نیز از دید اقتصادی هم بررسی نماییم و مشاهده کنیم که کدام یک از این سیستم های مدیریت محتوا برای ما هزینه کمتری خواهند برد.

با یک جستجوی ساده برای قالب متناسب با کسب و کار وب سایتتان، می توانید یک قیمت حدودی در نظر بگیرید و بررسی کنید که وردپرس از نظر هزینه برای شما انتخاب بهتری خواهد بود یا جوملا. از طرف دیگر، کاربر هرچه قدر هم که مبتدی و آماتور باشد، می تواند با تکیه بر آموزش های موجود در سطح اینترنت و بدون کمک دیگران و صرف هزینه برای کوچک ترین تغییراتی که به وسیله همین آموزش ها می تواند انجام بدهد نیازهای خودش را برطرف کند.

سخن پایانی

از جهات بسیاری جوملا دارای انعطاف و قابلیت های بیشتری است. یک سایت جوملایی را بدون متکی بودن به افزونه ها و داشتن کمی تخصص در این کار میتوان به هر شکلی تبدیل کرد. با این حال وردپرس به خاطر سادگی در ایجاد وبسایت طرفداران بیشتری دارد.پیاده کردن ساختار صحیح سئو در جوملا نیاز به کمی دانش و زحمت بیشتری دارد، اما همین کارها در وردپرس به راحتی و در زمان کمتری قابل انجام است. با طی یک فرایند صحیح و تنظیمات درست در هر دو پلتفرم میتوان به نتیجه دلخواه رسید.

هر دو پلتفرم در کلاس خود بهترین هستند، بنابراین انتخاب بد از بین این دو گزینه وجود ندارد. البته پر واضح است که در صورت عادت کردن به کار با هر یک از این پلتفرم ها، دیگری برایتان دشوار جلوه کند. تنها با صرف وقت و انرژی در هر کدام می توان به یک سایت ایده ال برای خود برسید.

منبع:

mizbanfa.net