آیا بک لینک ها روی سئو تاثیر دارند؟

اگر شما صاحب سایت هستید، باید روی سئو سایتتان بیشتر کار کنید. در ادامه قصد داریم درباره بک لینک ها و تاثیر آن بر روی سئو صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

قبل از توضیح هر چیزی، باید بدانید که بک لینک چیست؟

بک لینک (Backlink)  یعنی پیوند یا همان لینکی که در یک صفحه از یک وب سایت به صفحه ای دیگراز یک وب سایتی داده می شود.

بک لینک چیست؟

به عبارت دیگر، اگر کسی در سایتش لینک سایت شما را قرار دهد، شما یک بک‌ لینک از آن‌ سایت گرفته‌اید و اگر شما لینک آن‌ها را در سایتتان بگذارید، یک بک‌لینک به آن‌ها داده‌اید.

حال که دانستید بک لینک چیست، باید بدانید که این بک لینک چه تاثیری بر روی سئو سایت شما می تواند داشته باشد. در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

تاثیر بک لینک بر سئو سایت چیست؟

افزایش رتبه درگوگل (Ranking):

یکی از مهم ترین تاثیراتی که بک لینک می تواند داشته باشد و برای صاحبان سایت نیز بسیار مهم است، افزایش رتبه می باشد. موتورهای جستجوگر لینک دهی یا همان بک لینک را به عنوان یک راه مطمئن و قابل اعتماد در نظر گرفته اند که اگر شما از این بک لینک ها استفاده کنید، قطعا گوگل متوجه خواهد شد و سایت شما را در رتبه بندی قرار خواهد گرفت.

پس به طور کلی، هر چه به صفحات سایت شما لینک بیشتری داده شود، در رتبه‌های اول نتایج جستجو قرار می گیرید. پس سعی کنید که سئو سایت خود را از این طریق بهبود دهید.

قابلیت بهتر دیده شدن (Discoverability):

اگر سایت شما نوپاست و قصد دارید که سئوی آن را افزایش دهید، باید بتوانید کاری کنید که سایت شما در صفحات اول گوگل قرار بگیرد و کاربران آن را مشاهده کنند.

موتورهای جستجوگر می توانند با مرور مجدد، محتوای صفحاتی که از قبل وجود داشتند را بررسی و از سریقاین بررسی به محتواهای جدید نیز خواهند رسید.

یکی از راه هایی که می تواند سایت شما را سریع تر نشان دهد، بک لینک گرفتن از سایت های محبوب است، زیرا که موتورهای جستجوگر بیشتربه دنبال صفحات سایت های محبوب هستند و اگر شما از این سایت ها بک لینگ گرفته باشید، سایت شما سریع تر دیده می شود و موتورهای جستجوگر محتوای جدید شما را شناسایی و ایندکس خواهند کرد.

تاثیر بک لینک بر سئو سایت چیست؟

افزایش ترافیک سایت (Referral Traffic):

افزایش ترافیک سایت یکی از مهم ترین اصول در بحث سئو سایت می باشد. شما باید بتوانید کاری کنید تا ترافیک ارگانیک سایتتان افزایش یابد. بک لینک می تواند به شما کمک کندتا به این هدف برسید.

شما می توانید به سایت دیگری بک لینک بدهید تا کاربران آن سایت با کلیک کردن بر روی آن، به سایت شما وارد شوند و از این طریق ترافیک سایتتان را بالا ببرید.

مرتبط بودن سایت:

هرچه بک‌ لینک‌های شما با مطلبی که می گذارید ارتباط بیشتری داشته باشد، موتور جستجوگر گوگل به آن ارزش و اهمیت بیشتری می دهد. هم چنین، احتمال کلیک کردن کاربران روی این بک لینک ها بیشتر خواهد شد.

افزایش اعتبار سایت:

شما می توانید با استفاده از بک لینک، به بالابردن اعتبار سایت خود بیافزایید. چگونه؟

شما می توانید با بک‌ لینک گرفتن از سایت‌هایی که رتبه های بالاتری دارند، اعتبار سایتتان را افزایش دهید. سایت هایی که از رتبه های کمتری برخوردار هستند، نمی توانند به اعتبار سایت شما کمک کنند، زیرا که کاربران از آن سایت ها بازدید زیادی نمی کنند و در نتیجه بک لینک های آن سایت هم برای کاربران اهمیتی نخواهد داشت.

علاوه بر این موضوع، اعتبار یک صفحه ارتباط مستقیمی با ترافیک ارگانیک آن دارد. ترافیک ارگانیک به این معناست که ترافیک ناشی از کلیک روی لینک یک سایت در نتایج سرچ گوگل وجود داشته باشد.

البته ذکر این نکته الزامیست که گاهی ممکن است بک‌ لینک‌هایی که از یک سایت معتبر گرفته اید، به اعتبار سایت شما کمکی نکند.

انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست کلمات قابل کلیکی هستند که بک لینک با استفاده از آن ها ایجاد می شود. پس این مورد در گوگل می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و باید به آن توجه نمود.

هم چنین، گوگل در اطلاعیه‌های خود راجع به سئو سایت و عوامل موثر بر آن، اعلام کرده است که انکر تکست بر رتبه بندی صفحات سایت اثر می گذارد. انکر تکست در واقع یک نوع تکنیک برای بهبود کیفیت جستجو می باشد.

محل قرار گیری بک لینک (Placement):

شاید این موضوع برای شما کمی به نظر ساده برسد اما در واقع این موضوع بسیار مهم است و می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سایت شما و افزایش آن بگذارد.

اگر شما یک مکان بسیار مناسبی را برای بک لینک های خود انتخاب کنید که می دانید کاربران بیشتری احتمال دارد بر روی آن کلیک کنند، باید در آن جا بک لینک ها را قرار دهید.

پس از آن جا که کاربران به احتمال زیاد بر روی لینک‌های برجسته بیشتر کلیک می کنند، برخی از بک لینک‌ها در وب سایت‌ها از قدرت بیشتری نسبت به سایر بک لینک‌ها برخوردار هستند.

اگر بک لینک در قسمت محتوای اصلی یک صفحه قرار گرفته باشد و رنگ و سایز مناسبی برخوردار باشد که باعث برجسته شدن آن شود و طوری طراحی شود که نظر مخاطب را جلب نماید، احتمال این که کاربران بیشتری بر روی آن لینک کلیک کنند، بیشتر خواهد بود و هم چنین، به احتمال زیاد این لینک تاثیر بسیار زیادی روی رتبه بندی سایت شما خواهد داشت.

آیا بک لینک ها می توانند بر روی سئو تاثیر بگذارند؟

پس این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بک لینک شما دارای ویژگی‌ هایی باشد که احتمال کلیک کردن بر روی آن کم باشد و کاربران علاقه ای به کلیک کردن روی آن نداشته باشند، آن بک لینک بر سایت شما تاثیری ندارد. ویژگی هایی مانند:

  • قرار گرفتن لینک در پایین صفحه
  • تغییر ندادن رنگ یا اندازه متن
  • عدم استفاده از انکر تکست مورد علاقه کاربران

پس با وجود توضیحات بالا، همیشه درهنگام لینک‌ دهی به این موضوع توجه کنید که محل قرار گیری بک لینک به سایت شما در کجا قرار می گیرد، زیرا که اگر لینک شما در قسمت پایین صفحه یا در نوار کناری باشد، ممکن است هیچ تاثیری بر روی رتبه بندی وب سایت شما نداشته باشد.

مطالب بیشتر در خصوص سئو را در سایت سئو ۶ بخوانید.