نگاهی به تاریخچه وردپرس

نگاهی به تاریخچه وردپرس

نگاهی به تاریخچه وردپرس

نگاهی به تاریخچه وردپرس  نگاهی به تاریخچه وردپرس قصد داریم به بررسی تاریخچه وردپرس (محبوب ترین اسکریپت مدیریت محتوا در ایران) بپردازیم و به برخی از سوالات  شما نیز در این حوزه پاسخ دهیم ، پس با ما همراه باشید :عصراطلاعات را بخاطربسپارید.

قبل از این که بخواهیم بپردازیم به تاریخچه وردپرس (نگاهی به تاریخچه وردپرس ) شاید بد نباشه به این سئوال پاسخ دهیم ” وردپرس چیست ؟ – wordpress چیست ؟
به جرات میتوانیم اعلام کنیم یکی از متداول ترین سئوالات کاربران در چند سال اخیر در رابطه با وردپرس ، سئوالاتی مثل ، وردپرس چیست ؟ یا wp چیست ؟ بوده است ، که باتوجه به پیشرفت وردپرس و فراگیر تر شدن وردپرس این سئوال در بین کاربران کمتر شده است ، چرا که در حال حاظر کمتر وب مستری را میتوانیم بیابیم که اطلاعاتی در رابطه با وردپرس نداشته باشد …
وردپرس یکی از محبوب ترین و برترین سیستم های مدیریت محتوای متن بار و کاملا رایگان می باشد ( وردپرس بر پایه مجوز GPL می باشد ) که شما می توانید به وسیله آن یک سایت قدرتمند راه اندازی کنید , یکی از ویژگی های مثبت وردپرس برنامه نویسی آن به زبان قدرتمند php می باشد که یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد . و همین موضوع باعث شده است که وردپرس یکی از محبوب ترین CMS های php نیز باشد .

میخواهید طراح وب سایت خودتون باشید؟

اگر می خواهید که سایت خودتون رو در کمتر از یک ماه به صورت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید محصول طراحی وب سایت ما را از دست ندهید، در کانال تلگرامی آموزش طراحی وب سایت عصر اطلاعات منتظر شما هستیم.

 

نگاهی به تاریخچه وردپرس – ۰ تا ۱۰۰ وردپرس را بدانید :
شاید تا به حال به تاریخچه وردپرس توجه نکرده باشید، وردپرس چی بوده؟ اصن از کجا به وجود اومده؟! سیستم مدیریت محتوایی که در حال حاضر برترین سیستم وبلاگدهی در جهان بوده و تقریبا نمیشه بگیم چیزی کم داره. خب بگذریم.. ، امروز با ما همراه باشید تا در خصوص تاریخچه این سیستم محبوب باهم اطلاعاتی کسب کنیم :
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا رایگان فوق پیشرفته برای ایجاد انواع وبسایت و بلاگ آموزشی، تجاری، علمی و حتی اداری هست که در ۲۷ می سال ۲۰۰۳ در پروژه موفق b2 شکل گرفت.
وردپرس با زبان PHP برنامه نویسی شده و توسط MySql پشتیبانی می شود و به کاربران این اختیار رو قرار میده که هرجور دوست دارند وبسایت یا وبلاگ مورد نظر خودشونو طراحی کنند.
وردپرس را کریستیان اِسلِک دوست مت مولنوگ پیشنهاد نهاد و از همان روز های اول وردپرس با سرعت خیره کننده ای به سوی معروف ترین و پر ابزار ترین سیستم وبلاگدهی قدم نهاد و در حال حاضر این سیستم پر طرفدارترین سیستم وبلاگدهی در جهان می باشد.
اطلاعات کلی در خصوص وردپرس :
نویسنده(های) اصلی وردپرس : مت مولنوگ،Ryan Boren، Donncha O Caoimh
انتشار ابتدایی : نخستین نسخه وردپر در ۲۷ مه ۲۰۰۳ منتشر شده است .
انتشار پایدار : پایدار ترین نسخه وردپرس ، ورژن ۴.۵.۳ بوده است .
انتشار پیش‌نمایش : ۴٫۶
وضعیت توسعه : فعال . یعنی هر کاربری میتواند وردپرس را توسعه دهد .
نوشته‌شده به : زبان برنامه نویسی پی‌اچ‌پی (PHP)
سیستم‌عامل : چندسکویی
سکو : پی‌اچ‌پی
موجود به : Afrikaans (af), Albanian (sq_AL) , Arabic – عربی (ar), Azeri – Azərbaycan , Bangla – Bengali (bn_BD), Basque – Euskara (eu), Belarusian – Беларуская – Biełaruskaja (be_BY), Bosnian – Bosanski (bs_BA), Bulgarian – Български (bg_BG), Catalan – Català (ca), Chinese – 中文 (zh_CN), China mainland (中国大陆) , Hong Kong (香港) (zh_HK), Taiwan (台灣) (zh_TW), Croatian – Hrvatski (hr), Welsh – Cymraeg (cy), Vietnamse – Tiếng Việt (vi), Welsh – Cymraeg (cy), Uzbek – O‘zbekcha (uz_UZ), Urdu – اردو، Uighur – ئۇیغۇرچه، Turkish – Türkçe (tr), Swedish – Svenska (sv_SE), Persian – فارسی، کوردی و…

نگاهی به تاریخچه شکل گیری وردپرس :
در مارس ۲۰۰۳، Global Multimedia Protocols Group تاسیس شد که در آن نخستین میکروفرمت‌ها نوشته شد
در آوریل ۲۰۰۴، سرویس نام‌آشنای Ping-O-Matic تاسیس شد که با توجه به معنی آن سرویسی هست که با استفاده از اون میشه پینگ کرد و موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وبلاگ، آگاه کرد.
در می ۲۰۰۴، رقیب سرسخت وردپرس که همون مووبل تایپ در آن زمان بود اعلام کرد که قیمت های سیستم تغییریافته و بسیاری از کاربران مووبل تایپ به دنبال نرم افزار جایگزین می گشتند که وردپرس به خوبی از این فرصت استفاده کرد.
در اکتبر ۲۰۰۴، CNET مولنوگ (توسعه دهنده اصلی وردپرس) رو استخدام کرد تا برروی وردپرس کار کند و در اداره وبلاگ ها و رسانه های جدید به آنها کمک کند.
دسامبر ۲۰۰۴ مولنوگ bbPress رو عرضه کرد، سیستمی که مولنوگ در طی چند روز تعطیلات آن را نوشته بود.
نسخه ۱.۵ وردپرس منتشر شد :
در فوریه ۲۰۰۵، نسخه ۱٫۵ وردپرس آماده شد که Strayhorn نام گرفت و ۹۰۰هزار بار دانلود شد!
در آوریل ۲۰۰۵، فردی متوجه شد که در سایت WordPress.org مقاله های زیادی به صورت پرایوت (مخفی) وجود دارد که با تکنیک cloaking نوشته شده بود. در cloaking مدیریت سایت، کاری می‌کنه که نسخه‌ای از سایت که به عنکبوت‌های جستجو عرضه می‌شود متفاوت از چیزی باشد که به بازدیدکنندگان عادی نشان داده می‌شود. مولنوگ به همین خاطر مجبور شد که موضوع رو بپذیرد و تمام مقالات را حذف کند.
در اکتبر ۲۰۰۵، مولنوگ از CNET جدا شد و طی چند روزی که گذشت Akismet رو معرفی کرد؛ سیستمی که باعث میشد از کامنت ها و ترک بک های اسپمر ها جلوگیری کند.
در نوامبر ۲۰۰۵، وردپرس از حالت دعوتنامه ای در اومد و مشارکت در وردپرس برای عموم مردم آزاد شد.
در دسامبر ۲۰۰۵، مولنوگ Automattic را معرفی کرد، سیستمی که خدمات میزبانی وبلاگ ارائه می‌ده و نرم‌افزارهای ضد اسپم می‌سازه. بر اساس آمار Comscore، سایت Automattic، ماهانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد و در میان ۲۵ سایت برتر جهان قرار دارد.
در مارس ۲۰۰۷، مجله معتبر PC World مولنوگ رو به عنوان یکی از ۵۰ نفر برتر در اینترنت برگزید و او را در رده شانزدهم قرار داد.

مشخصات کلی وردپرس :
نصب محلی
هسته قابل حمل
پشتیبانی از ساعت محلی
قابلیت gzip
سطح دسترسی
مشخصات کاربران
پویا بودن و انعطاف‌پذیری بالا
دارای کتابخانه پلاگین‌های وردپرس (رایگان)
دارای کتابخانه قالب‌های وردپرس (رایگان)
وردپرس شبکه (جهت راه اندازی سیستم وبلاگدهی با وردپرس)
فهرست‌های آبشاری و کرکره‌ای
شخصی‌سازی قالب‌ها، ابزارک‌ها از پنل مدیریت
ارسال و مدیریت دیدگاه
راه اندازی تالار گفتگو
راه اندازی فروشگاه اینترنتی
ده‌ها مشخصه و ویژگی دیگر
برخی سایت های قابل ساخت با وردپرس :
وبلاگ های شخصی و شرکتی
شبکه های وبلاگ نویسی
شبکه های اجتماعی
دانشگاه ها و مدارس
سایت های تجاری
سایت های علمی, تفریحی, ترفند
انجمن های اینترنتی (انجمن های مجازی)
و…

سپاس ازاینکه با ما یعنی عصر اطلاعات همراه بودید

منبع: