کانال تلگرام آموزش وردپرس

آموزش وردپرس در کانال تلگرام

کاربرانی که قصد طراحی سایت را دارند، با سیستم های مدیریت محتوا آشنا می شوند. وردپرس با محبوبیت بسیار بالا توانسته است میزبان سایت های بسیاری باشد.در ادامه با ما همراه باشید.

ما در این مقاله سعی می کنیم که به سوالات مهم در حوزه وردپرس پاسخ دهیم . پس ما را دنبال کنید.

وردپرس چیست؟

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد

به زبان ساده، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز است که شما با استفاده از آن می توانید به راحتی هر سایتی در هر زمینه ای بسازید. در واقع، وردپرس یک سیستم متن باز و رایگان تحت وب است که در دسته CMS ها (Content Management System) قرار دارد. وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده و توسط Mysql نیز پشتیبانی می شود.

می خواهید طراح وب سایت خودتان باشید؟

اگر می خواهید که سایت خودتان را در کمتر از یک ماه به صورت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید، محصول طراحی وب سایت ما را از دست ندهید، در کانال تلگرامی آموزش طراحی وب سایت عصر اطلاعات منتظر شما هستیم.

آیا وردپرس با سئو سازگاری دارد؟

سئو دارای یک سری پارامتر و نکات می باشد که هرچه شما این نکات و پارامتر ها را در ساخت وردپرس بیشتر رعایت کنید، سایت شما در گوگل از رتبه بهتری برخوردار می شود. اگر قصد دارید سایتتان در نتایچ گوگل بهتر دیده شود، شما می توانید از افزونه های مختلف سئو استفاده کنید. در زیر ما به برخی از موارد مهم در سیستم مدیریت محتوا اشاره کرده ایم:

  • استاندارد کدگذاری
  • سرعت بارگذاری بالا
  • نقشه سایت XML
  • مکان‌یابی
  • بهینه‌سازی عکس
  • یکپارچه‌سازی مدیا اجتماعی
  • تجربه کاربری

وردپرس چه مزایایی دارد؟

 

مدیریت آسان :  وردپرس به علت یک رابط بصری توانسته است فرایند افزودن صفحات جدید، مدیریت پست‌ها، آپلود تصاویر و … را آسان کند. برای این که بخواهید یک سایت وردپرسی بسازید، تنها به یک مرورگر متصل به اینترنت نیاز دارید و به این ترتیب شما به راحتی می‌توانبد کار طراحی خود را آغاز نمایید.

متن باز و رایگان بودن : توسعه دهندگان وب با استفاده از ویژگی متن باز بودن وردپرس، می‌توانند کدهای مورد نظر خود را به وردپرس اضافه کنند بنابراین، افرادی که با وردپرس طراحی سایت را انجام می دهند، به کدنویسی از پایه و دانش برنامه نویسی احتیاج نخواهند داشت. این امکان علاوه بر این که مزیت محسوب می شود، ممکن است امنیت سایت و عملکرد آن را نیز به خطر بیاندازد و استفاده از کدهای معیوب که توسط دیگران نوشته می‌‌شود می‌تواند موجب عدم عملکرد صحیح وب سایت گردد.

قالب های آماده : اگر بخواهید سایتی را طراحی کنید باید تمام جزئیات آن را با برنامه نویسی انجام دهید تا سایت شما یک طراحی زیبا و کاربر پسند به خود بگیرد، اما وردپرس دارای یک سری قالب های آماده می باشد که شما به راحتی می توانید آن ها را دریافت کرده (چه به صورت رایگان و چه با پرداخت اندکی هزینه) و برای سایت خود نصب نمایید.

سرعت بالا : وردپرس به علت داشتن کدهای تمیز و از قبل طراحی شده، از سرعت نسبتا بالایی برخوردار است. بنابراین، اگر شما قصد طراحی سایت داشته باشید با صرف زمان اندکی می توانید سایت خود را آماده کرده و شروع به کار کنید.

امنیت وردپرس

معایب وردپرس چگونه است؟

 

آسیب پذیری و به خطر افتادن داده ها : همان طور که گفتیم، وردپرس یک منبع متن باز است و همین دلیل می تواند راه نفوذ برای هکر ها باشد. یک راه برای این که بتوانید از آسیب پذیری وردپرس جلوگیری کنید، این است که در هنگام نصب افزونه حتما آن را اندازه گیری کرده و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهید.

به روز رسانی های مداوم : شما ممکن است لازم باشد که بعد از نصب افزونه و یا قالب خاصی، وردپرس را به روز رسانی کنید. این امر ممکن است باعث پاک شدن داده های شما شود، پس حتما باید کسی این کار را انجام دهد که فنی باشد و راه و چاه را بداند. البته این موضوع هم با صرف انرژی و زمان همراه است.

سفارشی سازی : شخصی سازی وردپرس به یک متخصص و یا فردی نیاز دارد که از دانش برنامه نویسی برخوردار باشد. بنابر این، اگر شما چنین تخصصی را ندارید شخصی سازی برای شما سخت است و شما می توانید از توسعه دهندگان باتجربه وردپرس کمک بگیرید تا این مورد را برای شما مرتب کند.

امکان کاهش سرعت : برخی از قالب ها و افزونه ها هستند که باعث می شوند سرعت سایت شما کم شود. بنابراین شما باید در هنگام نصب قالب و یا افزونه خیلی دقت کنید تا با این مشکل روبه رو نشوید.

آیا WordPress.com  با wordpress.org تفاوت دارند؟

WordPress.com یک وب سایت میزبانی وب است که به علت داشتن یک سری محدودیت در آن، شما نمی توانید افزونه ها، تم های سفارشی و … را تا زمانی که هزینه آن را پرداخت نکرده اید، آپلود کنید. اما wordpress.org مخزن وردپرس است که شامل تمام قالب ها و افزونه ها می باشد که شما با استفاده از این وب سایت می توانید افزونه ها و قالب های مورد علاقه خود را دانلود و نصب نمایید. هنگام مراجعه به این سایت، در صفحه اول، کلید دانلود وردپرس وجود دارد که شامل یک فایل زیپ شده و فایل های مورد نیاز برای نصب و راه اندازی وردپرس است. شما می توانید با استفاده از این فایل ها، وردپرس را به طور کامل و بدون هیچ محدودیتی روی هاست خود نصب کنید.

قالب وردپرس چیست؟ چه کاربردی دارد؟

بعد از نصب و راه اندازی وردپرس، نوبت به طراحی سایتتان می رسد ک شما می توانید با سلیقه خود آن را زیبا کنید. برای طراحی ظاهر سایت، شما می توانید به بخش پوسته ها در پیشخوان وردپرس مراجعه کنید و هر قالبی را که مد نظرتان است را دانلود و نصب نمایید. بعد از نصب قالب، شما می توانید عناصر مختلف آن را تغییر دهید. بیشترین تعداد قالب های موجود برای وردپرس ساخته شده است  و معمولا ۲۰۰ قالب به محض به روز رسانی وردپرس، خود را به روز می کنند. هم چنین، قالب های رایگان برای وردپرس بسیار زیاد هستند که می توانید آن ها را در سرتاسر اینترنت جستجو کنید.

آیا استفاده از افزونه ها در وردپرس لازم است؟

اگر بخواهید قابلیت ها و امکاناتی را جهت شخصی سازی به سایتتان اضافه کنید، باید از پلاگین یا افزونه ها استفاده کنید. این قابلیت ها، طیف وسیعی از امکاناتی مانند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، نمایش اطلاعات مخصوص برای کاربران لاگین شده، منو جدید و… را فراهم می آورند که در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار افزونه برای وردپرس نوشته شده است.

توابع وردپرس چیست؟

توابعی که در وردپرس تعریف می شوند، برای جلوگیری از تکرار و ایجاد خطا و مشکل در برنامه‌نویسی مورد بررسی قرار گرفته‌ اند و کمک می‌ کنند تا دسترسی به بخش‌های مختلف هسته‌ وردپرس و انجام تغییرات و کنترل آن را به صورت استاندارد به انجام برسانید. توابع به علت این که در گذر زمان به دقت بهینه‌ سازی شده‌ اند، می‌توانند در زمان برنامه‌نویسی php برای افزایش سرعت عملکرد برنامه‌نویسی و در نظر گرفتن نکات کارایی و امنیتی مورد استفاده قرار بگیرند. ما به چند نمونه از توابع وردپرس که می‌توانند در طراحی قالب و افزونه مورد استفاده قرار بگیرند اشاره کرده ایم:

wp_enqueue_style

wp_enqueue_script

register_sidebar

add_theme_support

add_action

add_filter

چرا باید امنیت وردپرس را بالا ببریم؟

اگر می خواهید که هکر ها به سایت شما دسترسی نداشته باشند باید یک سری نکات را در وردپرس رعایت کنید تا هکر ها نتوانند به سایت شما آسیب بزنند. برخی از این آسیب ها را در زیر برای شما آورده ایم:

نصب نرم‌افزار های مخرب روی سایت توسط هکرها

دزدیده شدن اطلاعات و داده های کاربران

افت رتبه سایت و وارد شدن لطمه به سئو سایت

‌احتمال آسیب رساندن به کاربران به دلیل لو رفتن بخشی از اطلاعات شخصی آن‌ ها

حال که آسیب های مربوط به امنیت وردپرس را فهمیدیم، باید به سوال زیر پاسخ دهیم:

چگونه امنیت وردپرس را بالا ببریم؟

      ۱. انتخاب رمز عبور و نام کاربری قوی:

بهتر است بدانید رایج ترین راه برای هک کردن، همین رمز عبور است که باید قوی باشد. این کار فقط برای بخش مدیریت وردپرس نیست، بلکه باید برای حساب‌های FTP، پایگاه داده، حساب میزبانی وردپرس و آدرس‌ های ایمیل سفارشی شما نیز انجام شود. هم چنین، بهتر است که به هر کسی اجازه دسترسی به مدیریت سایت را ندهید. این کار را فقط در صورتی که مجبور باشید (داشتن تیم بزرگ و نویسنده های مهمان) انجام دهید.

      ۲. به روز رسانی وردپرس:

شما برای ارتقای وردپرس خود، باید حتما هر چند وقت یک بار آن را به روز کنید. هم چنین، اگر شما از افزونه ها و یا قالب ها استفاده کرده اید، حتما نسخه به روز شده آن را به کار ببرید.

      ۳. استفاده از هاست مناسب:

از آن جایی که هاست به‌طور مداوم شبکه را زیر نظر داشته و هرگونه فعالیت مشکوک را بررسی می‌کند، اگر سایت شما هک شود، یک هاست خوب می تواند از داده‌های شما در صورت هک شدن سایت محافظت کنند.

      ۴. تهیه کردن نسخه پشتیبان:

افزونه های پشتیبان گیری رایگان و پولی زیادی در وردپرس وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها به‌ طور منظم و کامل از سایت خود پشتیبان گیری کنید و این اطلاعات را در یک مکان امن مثل یک حافظه جانبی مطمئن ذخیره کنید. دو افزونه  UpdraftPlus یا BlogVault می توانند از سایت شما پشتیبان گیری کنند.

      ۵. غیر فعال کردن گزینه ویرایش فایل:

وردپرس دارای یک ویرایشگر کد داخلی است که این ویرایشگر باعث می شود که قالب و افزونه‌ های خود را مستقیماً از قسمت مدیریت وردپرس ویرایش کنید. بهتر است بدانید که استفاده نادرست از این ویرایشگر می‌تواند یک خطر امنیتی محسوب شود. پس، توصیه می کنیم که آن را خاموش کنید.