پلاگین چیست و چه کاربردی دارد؟

پلاگین چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه در دنیای پیشرفته و تکنولوژی، از مهم ترین چیز هایی که ما با آن ها در وب (Web) خیلی سروکار داریم، پلاگین ها و افزونه ها هستند. گاهی اوقات برای نصب نرم افزار شما کاربران عزیز با مشکلاتی مواجه می شوید یا به اصطلاحاتی برخورد می کنید که اطلاعات کافی ندارید یا نقش و کاربرد آن را نمی دانید در این مطلب می خواهیم شما را با واژه پلاگین آشنا کنیم با عصراطلاعات همراه باشید.

اصطلاح پلاگین (Plug-in) تا چند سال قبل، بیشتر یک واژه‌ی تخصصی محسوب می‌شد و انتظار نمی‌رفت وقتی مبانی سواد دیجیتال را مطرح می‌کنیم، به پلاگین و کاربردهای آن هم اشاره شود.اما امروز کاربرد پلاگین‌ها در حدی گسترده شده که همه‌ی ما، گاه و بیگاه با این اصطلاح مواجه می‌شویم.این درس به صورت بسیار مختصر (و کاملاً غیرتخصصی) در حد معرفیِ واژه‌نامه‌ای، به پلاگین می‌پردازد.

پلاگین چیست؟

پلاگین (Plug-in) یک ابزار کاربردی است که به یک نرم افزار میزبان وابسته می باشد. منظور از نرم افزار میزبان  همان مرورگر است. افزونه ها و پلاگین ها به تنهایی کاربردی ندارند بلکه افزونه و پلاگین ها زمانی معنی پیدا می کنند که در کنار برنامه های اصلی اجرا شوند. در واقع پلاگین یک کد نرم‌افزاری است که سوارِ یک برنامه‌ی دیگر می‌شود و آن را کامل‌تر می‌کند. شما ممکن است یک پلاگین را برای خواندن فایل‌های PDF (با قابلیت‌های تخصصی‌ یک PDF-Reader) بر روی مرورگر خود نصب کنید تا خواندن فایل‌های PDF برایتان ساده‌تر شود.اکثر برنامه های کاربردی تحت ویندوز و وب ازپلاگین  پشتیبانی می کنند. دلیل این کار می تواند این باشد که وقتی سیستمی از پلاگین ها و افزونه ها پشتیانی می کند، خیلی سنگین نیست و در داخل آن فقط نیاز های اصلی قرار داده شده است و نیاز های جانبی کاربر به عنوان  افزونه پوشش داده می شود.

میخواهید طراح وب سایت خودتون باشید؟

اگر می خواهید که سایت خودتون رو در کمتر از یک ماه به صورت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید محصول طراحی وب سایت ما را از دست ندهید، در کانال تلگرامی آموزش طراحی وب سایت عصر اطلاعات منتظر شما هستیم.

پلاگین چیست؟

Plug به معنی پریز برق است و به همین علت، در طراحی بسیاری از آیکون‌ هایی که برای پلاگین می‌سازند، معمولاً از شکل پریز برق استفاده می‌شود. همان‌طور که وسایل مختلف با استفاده از پریز،‌ به زیرساخت اصلی تأمین برق متصل می‌شوند (و به صورت مستقل کاربردی ندارند)، پلاگین‌ها هم به زیرساخت نرم افزاری متصل می‌شوند و معمولاً به صورت مستقل، استفاده نمی‌شوند. استفاده از Plug، اشاره به ساده بودن استفاده از Plug-in‌ها هم دارد؛ درست به همان سادگی که می‌توان دوشاخه‌های برق را به یک پریز متصل کرد. البته امروزه اصطلاحات دیگری مانند Add-on و Extension هم با معنای مشابه به کار می‌روند. با توجه به این‌که بحث ما تخصصی نیست فعلاً می‌توانیم این سه واژه را مترادف در نظر بگیریم.مرورگر Firefox از اصطلاح Add-on و مرورگر کروم از اصطلاح Extension استفاده می‌کند.پلتفرم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) و نرم افزارهای Adobe Photoshop و Adobe Audition از همان اصطلاح Plug-in استفاده می‌کنند.

دلایل به وجود آمدن پلاگین ها:

ایجاد فرصتی مناسب برای برنامه نویس ها

کاهش حجم برنامه

پشتیبانی راحت

جداکردن بخش Sorce Code از برنامه اصلی

اگر اهل کارکردن با فتوشاپ هستید، می توانید برخی از قابلیت‌های خاص را با نصب پلاگین به آن اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید روی مرورگر خود، یک پلاگین نصب کنید تا تبلیغات آزاردهنده را مسدود کند و به شما نشان ندهد. پلاگین الکسا (Alexa Toolbar) از جمله‌ پلاگین‌هایی است که برخی کاربران حساس به رتبه الکسا، روی مرورگرهای خود نصب می‌کنند. اگر اهل وبلاگ نویسی با وردپرس هم باشید، برخی پلاگین‌ها از ابتدا روی سیستم شما نصب شده و هزاران پلاگین دیگر هم در اختیارتان قرار دارد تا بسته به نیاز از آن‌ها در سایت خود استفاده کنید. اگر اهل نرم‌افزار نیستید، اما علاقه‌مند به خودرو هستید، پلاگین‌ها را تا حد زیادی می‌توانید با آپشن‌ هایی که روی خودرو نصب می‌شوند مقایسه کنید. البته در این‌جا، بر خلاف خودرو، آپشن‌ های رایگان بسیاری وجود دارد و قرار نیست برای هر گزینه‌ای، هزینه بپردازید.

 

چگونه پلاگین بازی را نصب کنیم؟

پلاگین چند زبانه وردپرس

بهترین پلاگین چند زبانه

دانلود پلاگین ها

 

چرا از پلاگین استفاده می‌شود؟

اولاً باید بر این نکته تأکید کنیم که قرار نیست هر نرم‌افزار و برنامه‌ای، حتماً پلاگین داشته باشد، اما بسیاری از تولیدکنندگان نرم‌افزار، با انگیزه‌های مختلف تصمیم می‌گیرند زیرساخت لازم برای نصب پلاگین‌ها را ایجاد کنند.

برخی از این انگیزه‌ها به شرح زیر هستند:

هسته‌ی برنامه (آن چیزی که روز اول نصب می‌کنید) کم‌حجم‌تر و سبک‌تر می‌شود و هر کس بسته به نیاز خود، پلاگین‌ها را انتخاب و نصب می‌کند. فضایی ایجاد می‌شود تا دیگران، برای نرم‌افزار اصلی، پلاگین‌های مختلف بنویسند. با این‌کار، هم نرم‌افزار فراگیرتر می‌شود و هم از خلاقیت و نیروی جمعی برای توسعه نرم‌افزار استفاده می‌شود. تعداد بسیار زیادی پلاگین برای مرورگر‌ های Google Chrome و نیز Mozilla Firefox نوشته شده است که اگر فضای آزاد پلاگین نویسی نبود، هرگز نمی‌توانستیم تصور کنیم که تیم این شرکت‌ها، قادر به تولید این حجم از نرم‌افزارهای کاربردی متنوع باشند.

پلاگین‌ها می‌توانند برای برنامه‌نویسان و کسب و کارها، یک فرصت کسب درآمد ایجاد کنند. امروزه افراد بسیاری را می‌بینید که به شیوه‌های مختلف از پلاگین نویسی کسب درآمد می‌کنند. هرگاه یک پلتفرم بتواند مدل‌های کسب درآمد برای کاربرانش ایجاد کند، دوام آن افزایش می‌یابد و کاربران وفاداری بیشتری به دست می‌آورد.

پلاگین در مرورگرها چگونه نصب می‌شود؟

برنامه‌های بسیاری در جهان از قابلیت نصب پلاگین (افزونه) برخوردار هستند و طبیعتاً هر یک، شیوه‌ی مختلف خود را دارند.اما با توجه به این‌ که بسیاری از ما از نسخه‌های دسکتاپ مرورگر کروم و فایرفاکس استفاده می‌کنیم، شاید توضیح زیر برای دوستانی که تا کنون تجربه‌ی استفاده از پلاگین‌ها را نداشته‌اند مفید باشد:

در منوی مرورگر کروم، گزینه‌ی More Tools وجود دارد و از آن‌جا می‌توانید به گزینه‌ی Extensions دسترسی پیدا کنید و ببینید در حال حاضر، چه افزونه‌هایی بر روی مرورگر شما نصب شده است. می‌توانید به Chrome Web Store هم سر بزنید و کمی در آن‌جا بچرخید تا با گستردگی جهان افزونه‌ها بیشتر آشنا شوید.

در منوی فایرفاکس هم می‌توانید گزینه‌ی Add-ons را ببینید. با کلیک بر روی آن، به قسمت Add-ons می‌رسید و در آن‌جا می‌توانید Extensions و Plug-ins را ببینید. به عنوان کاربر غیرحرفه‌ای، احتمالاً وقت گذاشتن برای این‌که چه چیزی در گروه Extension و چه چیزی در گروه Plug-in قرار گرفته، برایتان چندان مفید نخواهد بود.

روش دیگر پیدا کردن افزونه‌ها هم استفاده از گوگل است. مثلاً می‌توانید افزونه‌ی PDF Reader Add-on firefox یا PDF Reader Extension Chrome را در موتور جستجوی خود تایپ کنید.

مسائل امنیتی در پلاگین ها 

هکر‌ ها برای گسترش کد مخرب و هم چنین برای این که به وب سایت‌ ها دسترسی غیر مجاز داشته باشند، به طور گسترده از افزونه‌ها به خصوص افزونه های مرورگرها سوء استفاده می کنند. پلاگین ها به علت این که ورودی خوبی برای حمله هکرها هستند، ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند. افزونه‌هایی که بیشتر کاربران از آن ها استفاده می کنند، اگر یک هکر موفق شود از یک باگ امنیتی استفاده کند، می‌تواند به تعداد زیادی از کاربران آسیب برساند.

بسیاری از افزونه‌ها توسط برنامه‌نویسان مختلف نوشته شده‌ است و این که شما بخواهید تشخیص دهید که کد دارای باگ هست یا خیر و یا این که بفهمید کد حرف ای است یا نه، کار بسیار سختی است. پس لازم است موارد زیر را جدی بگیرید:

پلاگین‌ها را با دقت انتخاب کنید.

یکی از تهدیدات امنیتی، نصب پلاگین هایی است که فعال نشده اند، بهتر است این نوع پلاگین ها را حذف کنید.

از افزونه هایی با منابع معتبر استفاده کنید.

سعی کنید افزونه ها را به روز رسانی کنید و از اخرین ورژن های پلاگین استفاده کنید.

 

پلاگین نرم افزار چیست؟

نصب افزونه چیست؟

چگونه افزونه های فایرفاکس را فعال کنیم؟

چگونه از افزونه های کروم استفاده کنیم؟

 

در نصب افزونه‌ها زیاده‌روی و افراط نکنید

به خاطر داشته باشید که هر افزونه‌ی جدید، یک بار جدید برای سیستم شما محسوب می شود. پس صرفاً وقتی یک افزونه را مفید می‌بینید از آن استفاده کنید. اگر هم پس از مدتی به این نتیجه رسیدید که یک افزونه برایتان مفید نیست، به غیرفعال کردنش اکتفا نکنید و آن را به کلی پاک کنید.هم چنین به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه‌ی افزونه‌ها، درست و خوب و مفید باشند. بنابراین، همیشه با جستجو در وب یا پرس‌ و‌ جو از دوستان، مطمئن شوید که افزونه‌ی مناسبی را انتخاب کرده‌اید. اگر از پلتفرم‌ هایی مانند وردپرس استفاده کنید، به سرعت به این نتیجه خواهید رسید که بخش مهمی از مشکلات شما، ناشی از افزونه‌های ضعیف، یا تداخل در عملکرد افزونه‌های مختلف است. بنابراین، دست و دل‌بازانه به نصب هر افزونه‌ای که دیدید و شنیدید، اقدام نکنید. ما در آینده، درباره‌ی برخی افزونه‌های مناسب وردپرس صحبت خواهیم کرد. بنابراین، در این مقاله بیشتر بر روی افزونه‌ های مرورگرها متمرکز خواهیم شد.

آیا روی مرورگر کروم یا فایرفاکس خود، از افزونه‌ای استفاده می‌کنید که علاقه‌مند باشید آن را به دوستان‌ت خود هم معرفی کنید؟

لطفاً با جستجو در وب‌سایت‌هایی که لیست‌های بلندبالایی از افزونه‌ها را دارند دیدگاه‌های کلی و عمومی مطرح نکنید. بلکه صرفاً افزونه‌هایی را معرفی کنید که خودتان استفاده می‌کنید و  حدس می‌زنید برای دوستان دیگرتان نیز مفید باشند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

منابع:

degardc.com

p30web.org