آشنایی با برج خنک کاری هیبریدی ترکیبی

آشنایی با برج خنک کاری هیبریدی ترکیبی

برای آشنایی با برج خنک کاری هیبریدی ترکیبی باید با قطعات سازنده برج خنک کننده، چگونگی ترکیبی بودن سیکل پاشش آب و کاربرد های آن آشنایی پیدا کنید.

برج خنک کاری هیبریدی ترکیب همزمان دو دستگاه برج خنک کننده خشک (مداربسته) و کولینگ تاور مرطوب (مدار باز) است.

در بخش بالا قسمت خشک و در بخش پایین قسمت مرطوب قرار گرفته است.

استفاده از این نوع دستگاه باعث کاهش تبخیر، اتلاف آب و همچنین مصرف برق می‌شود.

هنگام شب، هنگام دمای پایین هوا یا فصول سرد از هر دو نوع سیکل پاشش آب استفاده می‌شود و در فصول گرم جهت سرمایش سیال از برج خنک کاری سیکل باز استفاده می‌گردد. این نوع برج های خنک کن به دلیل طراحی خاص دارای ارتفاع بلند و سیستم لوله کشی دقیق بوده. در ادامه به سوالات متداول شما و همچنین نحوه عملکرد این دستگاه می‌پردازیم.

میخواهید طراح وب سایت خودتون باشید؟

اگر می خواهید که سایت خودتون رو در کمتر از یک ماه به صورت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید محصول طراحی وب سایت ما را از دست ندهید، در کانال تلگرامی آموزش طراحی وب سایت عصر اطلاعات منتظر شما هستیم.

 

کاربردهای بارز برج خنک کننده هیبریدی

  • صنعت پتروشیمی
  • صنایع شیمیایی
  • صنعت کاغذ
  • صنایع انرژی
  • مهندسی صنایع و متالورژی
  • صنعت پلاستیک و لاستیک

ویژگی های بارز برج خنک کاری هیبریدی

از ویژگی‌های مهم و اساسی برج خنک کننده ترکیبی این است که در فصول مختلف سال مثل بهار، پاییز و زمستان مقدار بسیار خوب و مناسبی از انتقال حرارت و خنک سازی از طریق سیستم شکل می‌گیرد به همین علت مصرف آب در این نوع نسبت به برج های دیگر کم‌تر است. این ویژگی سبب انتخاب برج هیبریدی برای نواحی خشک و همچنین مناطق کم آب و جبران آب در آن نواحی شده است. بهینه کردن مصرف آب و مانع از هدر رفت آب توسط کم کردن بخار آب خارج شده بوسیله‌ی برج خنک کننده هیبریدی سبب صرفه جویی در مصرف آب می‌گردد. در فصول سرد از یخ زدگی و آلودگی محیط جلوگیری می‌کند، از مزیت‌های خوب برج هیبرید منع کردن بخار آب در مناطق مسکونی بوده.

نحوه عملکرد برج خنک کاری هیبریدی

نحوه کار در برج خنک کننده ترکیبی به دو صورت است و روش کار تا حدودی متفاوت خواهد بود. اما در کل هر دو وظیفه خنک سازی آب به‌وسیله‌ی آب و هوا می‌باشد. در کولینگ تاور خشک آب ابتدا وارد می‌شود کویل که عمدتا از جنس مس بوده و به طور مارپیچ ادامه داشته و بر روی آن تیغه‌های آلومینیومی نصب شده که انتقال حرارت را افزایش می‌دهد و به این پره‌ها فین می‌گویند. بعد از طی کردن آب در مسیر کویل، با هوایی که توسط فن جریان پیدا کرده بدون برخورد مستقیم حرارت انجام می‌دهد.

آب خروجی از کویل توسط افشانک ها توزیع و به روش مرطوب حرارت آن کاهش پیدا می‌کند و سپس در حوضچه یا تشتک جمع و توسط پمپ دوباره به دستگاه برمی‌گردد. در نوع برج خنک کننده هیبریدی که مرطوب است آب در تمام مسیر برج درون لوله‌های کویل قرار گرفته ولی سیال خنک می‌باشد. به این‌گونه که ابتدا روی لوله‌های کویل اول  جریان هوا وجود دارد و در کویل دوم آب بوسیله‌ی نازل های مخصوص پاشیده و حرارت آب توسط هوا و آب خنک کننده جذب می‌گردد.

مزایا و معایب برج خنک کاری هیبریدی

در شرایط محیطی سرد و مرطوب برج خنک کننده هیبریدی بهترین عملکرد را دارد که از مزیت‌های خوب آن است و همچنین میزان صرفه جویی آب در دو نوع دستگاه مناسب می‌باشد. طوریکه با در نظر گرفتن حداکثر صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از تشکیل مه در هر ناحیه‌ای که برای خنک کاری فرایندی با راندمان بالا مورد نیاز باشد از برج خنک کن هیبریدی استفاده می‌گردد. این دستگاه از معایب زیادی برخوردار نیست و فقط می‌توان گفت قیمت زیاد آن نسبت به دیگر برج‌های خنک کن و دارا بودن ابعاد و اندازه بیشتر از معایب آن به شمار می‌رود که در برابر مزیت‌های کولینگ تاور هیبریدی بسیار اندک و ناچیز می‌باشد.

آشنایی با قطعات برج خنک کننده هیبریدی

هر دستگاهی قطعات و تجهیزات مناسب و مخصوص به خودش را دارد که بعضی با تعویض لوازم اشتباه سبب خرابی دستگاه می‌شوند. کولینگ تاور هیبریدی مثل دیگر برج ها دارای لوازم یدکی یکسانی است. در ذیل به توضیح هر کدام از قطعات می‌پردازیم.

الکتروموتور: دینام این نوع برج ها با برق سه فاز کار می‌کند که بهترین آن‌ها تاکنون موتور زیمنس آلمان بوده. باتوجه به ظرفیت برج خنک کننده هیبریدی نحوه انتقال قدرت متفاوت است.

پکینگ: در مرکز دستگاه و بالای کویل قرار دارد که ایجاد سطح تبادل حرارتی و کاهش دما وظیفه‌ی بارز آن است و معمولا از جنس پروپیلن می‌باشد.

قطره گیر یا قطره برگردان: از چکه گیر برای جلوگیری از خروج قطرات ریز استفاده می‌شود این قطعه در بالای نازل قرار می‌گیرد تا مانع خروج قطرات آب از دهانه فن شود.

نازل یا افشانک: مرکز اصلی توزیع آب است که انواع متفاوتی دارد و به صورت متحرک و ثابت می‌باشد.

کولینگ تاور ترکیبی در چه دما و شرایطی مناسب است؟

شک نکنید که این سوال در انتخاب انواع برج خنک کننده بسیار مهم و کاربردی است. کولینگ هیبرید بیشترین بازده و راندمان خود را هنگامی بروز می‌دهد که اولا اختلاف دمای ورودی و خروجی زیاد باشد. برای نمونه اگر دمای ورودی ۵۰ درجه و دمای خروجی ۳۵ درجه باشد شرایط برای استفاده از برج خنک کاری ترکیبی بسیار مناسب است. ولی اگر دمای ورودی‌ حدود ۳۵ درجه و دمای خروجی ۲۹ درجه باشد استفاده از این نوع برج خنک کن توصیه نمی‌شود و صرفه جویی در مصرف آب اتفاق نمی‌افتد.برای طراحی و ساخت انواع کولینگ تاور هیبریدی میتوانید به سایت برج خنک کننده CTR مراجعه نمایید.